Håller på att byta kök.
Märkte nu när man ska sätta upp överskåpen att jag helt missat att frånluftkanalen/imkanalen inte är centrerad till där gamla spisen stod tidigare.
Hade helt enkelt missat att kolla detta (man lär sig så länge man lever i alla fall).

Men detta gör att överskåpens sidoväggar hamnar mitt i kanalen.
Så det rör sig alltså om halva röret's diameter (125mm/2) som behöver flyttas + vad man skulle behöva i marginal för anslutningen.

Nu är frågan hur man löser detta :)

De jag spånat på är:

1. Anlita någon som får bila upp väggen och helt enkelt flytta kanalen.
2. Man skaffar en icke ansluten fläkt med kolfilter etc. och låter röret vara som det är.
3. Man skaffar en ny väggstos som är platt, monterar denna 7-8cm åt sidan och ansluter fläkten till denna.

Nr. 3 kanske är korkat på grund av regelverk eller att det blir kass ventilation men därav min fråga.
Nr. 1 är väl kanske bäst men då är frågan vilken typ av hantverkare anlitar man så att det blir rätt?

Väggen är av betong.
 
Ett alternativ är att såga ur i skåpen, trycka i ett T-rör med rensbotten i ena änden och kåpan i andra. Det är alternativet som bygger minst från vägg iaf.
Inte säkert att det finns plats inne i schaktet att flytta kanalen i sidled.
 
C
Frebo skrev:
1. Anlita någon som får bila upp väggen och helt enkelt flytta kanalen.
...
Väggen är av betong.
Vad är det på andra sidan väggen då? Alltså vart tar kanalen vägen, och hur ser det ut där?
 
På andra sidan väggen så är det trappuppgången, så från köket sett så går det ett rör uppåt, direkt efter själva anslutningen.
 
O
Du är säker på att det är en imkanal? Och inte bara frånluft?
 
C
Frebo skrev:
På andra sidan väggen så är det trappuppgången, så från köket sett så går det ett rör uppåt, direkt efter själva anslutningen.
Beskrivningen lämnar en hel del tolkningsutrymme, men om jag förstår dig rätt går röret alltså inte vidare ut i trapphuset utan viker av uppåt inne i väggen?
För att avgöra om det är möjligt att flytta kanalen måste du nog förstå bättre vart kanalen tar vägen.
Är du säker på att det är en betongvägg och inte en murstock?
 
Frebo skrev:
1. Anlita någon som får bila upp väggen och helt enkelt flytta kanalen.
Tänk på att de i de flest fallen är BRF som "äger" ventilationskanalen och väggen om det är en lägenhetsskiljande vägg. Om flytten är tekniskt möjlig bör du då ändå söka tillstånd att göra jobbet.

Frebo skrev:
2. Man skaffar en icke ansluten fläkt med kolfilter etc. och låter röret vara som det är.
Även om du byter till kolfilterfläkt lär du få nedslag på nästa OVK om du till hälfen blockerat en befintlig ventilationskanal.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Efter lite fundering så "hackade" jag skåpen istället.
"Karvade" ut de där 10cm från varje skåp och ändrade fästena.
Blev helt ok efter omständigheterna.

OCD'n fick stå tillbaka för det mer praktiska :)
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Om imkanalen delas mellan flera lägenheter, tex med gemensam fläkt men separata kanaler, så måste hela imkanalen vara brandisolerad i hela des längd, även den biten som finns i köket. Det enda som inte behöver vara isolerat är den flexibla anslutningsslangen mellan imkanalen och fläktkåpan.
 
Vet inte hur hela systemet ser ut, hade man fått ta reda på givetvis om man skulle gå den vägen.
Kan vara imkanal eller bara frånluft, troligtvis är det bara frånluft men det är svårt att avgöra för mig som lekman.
Vad jag vet i alla fall :)
 
Får du koppla en fläkt till kanalen? Oftast så är det inte tillåtet.
 
@Frebo, så fort det är någon typ av frånluftskanal, med don/kåpa/fläktkåpa precis i anslutning till en spis/häll så betraktas kanalen som imkanal.
 
Nej man får inte koppla på en aktiv fläkt utan bara passiv/spjäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.