Såg ni nyheten igår att 70 stycken hus håller på att flyttas fem km bort i Malmberget, för att LKAB vill bryta järnmalmen som finns i marken där husen finns idag? För det första skulle jag bli bestört och kräva en ordentlig hacka för att någon skulle ta min tomt och flytta huset någon annanstans. Hoppas verkligen att det inte finns något värdefullt under vårt hus.

Du kan läsa blogginlägget här: Flytta hus verkar billigt
 
G
Kompensationen är kanske ett jobb i gruvan?
 
Eller fri järnmalm livet ut.
 
G
"Motprestationen" blir ju att företaget, dvs hela ortens sysselsättning, kan vara kvar och generera arbetstillfälle.
Att husen flyttas är ett tecken på att man trots allt vill minimera besväret för de drabbade familjerna.
Det kunde ju också gått brutalare tillväga. Kommunen kunde tvångsinlöst fastigheterna och helt sonika rivit dem.
Nu får de iallafall behålla sina hus om än på annan plats.
 
G
Är själv gällivarebo och känner många som LKAB har löst ut från sina hus eller so ska få sitt hus flyttat så jag kan dra en liten snabb förklaring. För det första så kan vi inte säga så mycket om det som händer för utan gruvan skulle det inte finnas en möjlighet att bo här så man får göra det bästa av situationen. de hus som flyttas nu ägs av LKAB och familjerna hyr dem, husen blir flyttade till ett fint område mer centralt och man kan räkna med att de stiger mycket i värde. De hus som senare kommer flyttas har familjerna fått välja om de vill ha husen flyttat eller inlöst för ett mycket bra pris långt över ved dem är värd. det är många som gnällt öer det som sker men jag tycker att vi ska vara glada att gruvan finns och de vill satsa på gällivare/malmberget.
 
Det var roligt att höra.
 
G
Ja visst blir husen som är i vägen för LKAB:s framfart flyttade. Men de hus som står vid kanten, på utsidan av stängslet får ingen ersättning alls. Dessa hus, kan jag upplysa dig om Maria, stiger inte i värde. De är osäljbara. Faktum är, att den förslumning, utrymning, och rovdrift utan någon somhelst hänsyn till Malmbergsbornas förmögenhet i form av villor, och en ovilja satt i sten att ersätta de som blivit kvar (husen går inte att sälja) har resulterat i att LKAB idag har stämts av 46 fastighetsägare i Malmberget.
De vill inte betala LKAB:s miljardvinster med sina privata livsinvesteringar i form av villor.
Malmberget finns för att LKAB finns? Sant, men LKAB finns också för att människor trivs här och väljer att arbeta för LKAB.
Men min fråga blir, hur länge till, med tanke på hur bolaget beter sig? Det finns andra kommuner, där husen inte skakar varje natt mellan 00.00-01.00.
 
G
En sak till, en liten matteläxa. 70 hus kostar 20 miljoner att flytta. Hur många hus flyttar man med Martin Iverts pensionsbonus på 150 miljoner? 150 miljoner motsvarar 1% av LKAB vinst efter detta år.

Fundera på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.