Hallå.
(Moderator får flytta denna tråd till rätt kategori om den hamnat fel.)

Jag har en tomt på ca 1500m2 och har möjlighet att köpa till en bit på ca 300m2.
Jag vill stycka upp tomterna i 2 och bygga nytt hus på den nya tomten.

Problemen:
Huset idag står mitt på tomten. Det är ett tegelhus med träpanel runt fönster samt på takgavlarna.
Huset har också källare som delvis är under jord. Huset är ca 100m2 per plan.
Jag vill flytta detta hus ca 6 meter. Går det? vad kostar det?

Huset ligger idag i ett område som har relativt dyra tomter. Uppskattningsvis över 1 miljon.
Vi har inget kommunalt vatten och avlopp ännu men förväntas få detta om ca 4 år.
Området ligger också i anslutning till Sandsjöbacka naturreservat. Kungsbacka kommun.

Anledningen till att flytta huset är att få mer yta till den nya tomten då vi kommer väldigt nära vägen där trafiken är intensiv större delen av dygnet.

Huvudfrågan är om man kan och vad det kostar att flytta ett hus 6 meter.
Fråga 2 är om det är troligt att man får bygglov för detta ändamål.

Mvh Rickard
 
Tekniskt möjligt Ja.
Ekonomiskt lönsamt Nej.

Tror jag.
 
Jag tror då det blir billigare att bygga till 6 meter i ena ändan och lyfta taket i så fall. Sen riva 6 meter i andra ändan...

Att flytta ett hus som är på platta och delvis under mark går inte. (eller klart det går, allt går, men kan inte bli ekonomiskt genomförbart...)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
http://www.viivilla.se/bygg/ny-i-villa/vi-flyttar---och-tar-huset-med-oss/

I denna artikel pratar dom om att det kan kosta 200.000 - 300.000 för en genomsnittlig husflytt.

Jag måste säga att det är lite förvånande att folk i tråden är så snabba på att uttrycka negativa farhågor om den ekonomiska biten. Vad som är ekonomiskt försvarbart är väldigt individuellt, och kan bero på flera faktorer. Kanske innebär flytten totalt sett större kostnader jämfört med andra alternativ, men större mervärde för husägaren rent personligen. Eller kanske det t.om finns en ekonomisk vinst att göra. Det låter inte orimligt att TS kan tjäna lite på det hela, om han kan få flyttkostnaden för det befintliga huset att hålla sig inom rimliga gränser (säg under 500.000).
 
Tack Jimih.
Ditt svar är lite som jag tänker. Tack till er andra som också snabbt svarat med era tankar.

Banken vill tro att vi kan sälja vårt hus för ca 3,5m. Vi köpte för 1,75m.
Tomten som grannen vill sälja kostar 250t. Om flytten kostar 500t är vår kostnad för tomten ca 750t.
Det tillkommer vatten och avlopp för 2 hus samt markarbeten.
Vad kan det kosta att få ett nytt hus nyckelfärdigt. 3m?
Om allt faller väl ut kan man få ett helt nytt nyckelfärdigt hus med ett lån på ca 2m. Och huset är värt ca 4,5m.
Tänker jag rätt här nu? All form av återkoppling kring detta uppskattas.
Syftet är just att få bo i ett nyare hus med högre standard.

Mvh Rickard
 
Det finns flera firmor som jobbar med detta i närheten av Göteborg.
Vet att Nylundhs Special Entreprenad just nu flyttar ett 30-tal hus i Gällivare så dom har ganska stor erfarenhet.

Här filmade jag en ganska faffig villa som dom flyttade förra vintern:
https://m.youtube.com/watch?v=wfRIBwfQrsM
 
Förtydligande...
Huset har källare. Hur bottenplattan och sidorna/väggarna är konstruerade vet jag ej. Finns en del sprickor i husfasaden.
Huset är byggt 1963. Källare har betonggolv som delvis har trä och klinker. Huset är ca 14x8m.

Mvh Rickard

DSC03229_zpsadjyj0g6.jpg
 
Redigerat:
Rickard Nordström skrev:
Förtydligande...
Huset har källare. Hur bottenplattan och sidorna/väggarna är konstruerade vet jag ej. Finns en del sprickor i husfasaden.
Huset är byggt 1963. Källare har betonggolv som delvis har trä och klinker. Huset är ca 14x8m.

Mvh Rickard
Tror källaren inte normalt är värd att flytta, om ens möjligt.
 
Nej det blir nog att bygga en ny källare och isåfall flytta huset utan källare.
Kan kanske ställa till det lite iom att det är tegelfasad. Vanligast är väl att man flyttar träkåkar
 
Finns inget ekonomiskt att tjäna på att flytta ett sånt hus utan bättre att riva det än att flyta. För källaren är omöjlig att flytta och ny skulle behövas byggas och sen är sten hus alltid dyrare än trä hus att flytta sen är taket gammalt och troligen mer saker som behövs underhålls i snar framtid.
 
Undra om det skulle gå att lyfta det med 2 mobilkranar iom att det inte är långa biten det ska flyttas
 
Skall tillägga för den kritiske att bilden är ca 5 år gammal.
Allt trä är nymålat, taket är omlagt, kök är helrenoverat, fönster utbytta och alla rum invändigt är iordninggjorda med renoveringsgips.

Kan man gräva upp runt hela huset och sedan anlägga ny grund vid sidan om huset? Går det rent tekniskt att knuffa huset i sidled om man trycker längst ned på bottenplattan?

Vad är det största problemet? Är det att källaren spricker vid lyft eller att huset är för tungt? Eller har källaren för bra fäste i marken?
Mvh Rickard

(Tillägg. Huset omges av lera/jord. Inga berg eller annat som försvårar.)
 
Redigerat:
Rickard Nordström skrev:
Tack Jimih.
Ditt svar är lite som jag tänker. Tack till er andra som också snabbt svarat med era tankar.

Banken vill tro att vi kan sälja vårt hus för ca 3,5m. Vi köpte för 1,75m.
Tomten som grannen vill sälja kostar 250t. Om flytten kostar 500t är vår kostnad för tomten ca 750t.
Det tillkommer vatten och avlopp för 2 hus samt markarbeten.
Vad kan det kosta att få ett nytt hus nyckelfärdigt. 3m?
Om allt faller väl ut kan man få ett helt nytt nyckelfärdigt hus med ett lån på ca 2m. Och huset är värt ca 4,5m.
Tänker jag rätt här nu? All form av återkoppling kring detta uppskattas.
Syftet är just att få bo i ett nyare hus med högre standard.

Mvh Rickard
I trådstarten gavs uppgiften 1 miljon kronor som tomtvärde. Så det är vad jag utgick ifrån, och nej, jag tror inte ett ögonblick att man kan flytta en tegelvilla på källargrund 6 meter åt sidan, för en totalsumma mindre än den som blir kvar efter att alla övriga utgifter är reglerade efter en tomtförsäljning på 1 mille.

Så, ärligt talat, om man tror att flytten kommer kosta 2-300', eller "till och med" 500 000 så kommer det att bli en väldigt stor besvikelse i slutändan. Det är jag övertygad om.

Till att börja med är det 4-5 år gamla uppgifter, sedan tillkommer moms, å då ingår inga som helst andra kostnader än själva flytten. Ett av de stora problemen här är att man antingen måste lyfta huset med hela källaren, och då kan man verkligen glömma uppgifterna i vi-i-villa artikeln, eller så måste man lösa så att huset går att lyfta ytan grunden, och med en tegelfasad så är det inte gjort i en handvändning. Ovanpå allt detta kommer alla övriga kostnader för ny grund och källare, rivning av den gamla, rivningslov och byggnadslov. När det gäller grund och källare är det inga småpotatis. Kommer det behöva sprängas? Vad händer med eventuellt garage, infart, gångvägar etc. Häck, staket i tomtgräns osv.

Vad är huset värt efter flytten, med mindre tomt, granne nära inpå, eventuella skador, sprikor i fasad, innerväggar etc? Hur stor är risken för sprickor i tätskikt och ytskikt i badrummen? Hur värdera dylika risker, eller ska man chansa?

Å sedan, om det ska vägas in ett helt nybygge i kalkylen, så tillkommer ju en hel del där också, utöver priset för det nyckelfärdiga huset, och det är ju återigen markarbeten, bygglov och inte minst allt eget arbete samt risk.

Men det finns ett mycke bättre alternativ än att lyssna på mina domedagsprofetior ;) Och det är att kontakta ett husflyttningsföretag och fråga dem vilka förutsättningar som krävs för att de skall kunna flytta huset, hur de lämpligen vill genomföra flytten, samt vad det kommer att kosta. Sedan får man göra en ordentlig detaljerad kalkyl/budget för hela kalaset, och se vad man får för siffror i totalen.

Det är bara att börja med en gång, och lista ner alla olika moment och utgifter som man nu vet kommer behövas, och börja fylla i belopp på det man vet eller kan göra rimliga bedömningar på. Det finns säkert mycket hjälp här att få om man bara presenterar en lista på olika moment och utgiftsposter.

Det är helt klart ett spännande projekt, och jag säger inte att man inte ska göra det. Jag säger bara att jag inte tror att det kommer att räcka med en bit under 1 miljon kronor, totalt sett.
 
Redigerat:
nino skrev:
Undra om det skulle gå att lyfta det med 2 mobilkranar iom att det inte är långa biten det ska flyttas
Det gör det helt säkert, det stora problemet ligger inte där, utan i hur man ordnar en "vagga" för huset att lyftas i, så att stomme och fasad består, om man inte gräver ut och lyfter hela grunden på samma gång.

Det är väl kanske inte omöjligt att man kan lyfta med en mobilkran, det finns ju de som lyfter flera hundra ton ;)
 
Det kanske kan låta lite udda, och tvärtemot vad andra tror ser jag, men jag är faktiskt rätt övertygad om, efter att ha sett bilden, att det billigaste, bästa och säkraste alternativet är att lyfta hela huset inklusive källare.

Det vore intressant att få veta vad de som vet vad de talar om, husflyttarfirmorna, säger om detta projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.