Jag har just köpt ett nytt litet radhus där badrummet är i original sen 70- talet, vad det verkar. Ytan för duschen är väldigt liten, den känns klart mycket mindre än någon dusch jag någonsin varit i. Mäter 70 cm. När man kommer in i badrummet står först handfat, sen wc, och dusch på rad. Det finns gott om plats mellan väggen och handfatet och sen handfatet och wc:n, men sen är duschen inkläd i hörnet. Dvs skulle man bara flytta in handfatet 10 cm och wc 10 cm så skulle man få plats med dusch i standardstorlek.

Det är även så att tvättmaskin ( mittemot handfat), har slang för avloppsvatten som går längst ner väggen och sen ener i golvbrunnen vid duschen. Nu finns ett duschskåp installerat där, och röret med vattnet från tvvättmaskinen går alltså runt längst 2 väggar och sen med rör ner i golvbrunnen vid duschen.

Rörisen som tittade på jobbet idag sa att man måste antingen flytta på handfat och wc en aning för att få plats med en standarddusch, plus göra en ny golvbrunn intill tvättmaskinen .

Men styrelsen har tydligen besutat om att man aldrig får flytta rör eller bila i golvet.

Jag har tittat på rätt många lägenheter i föreningen. Alla har samma storlek på badrum och alla som har renoverat har just tvättmaskin mittemot handfatet, och måste ju ha en egen golvbrunn eftersom det inte finns något rör som går ner i duschen.

Känner mig så uppgiven. Om jag inte får göra ny golvbrunn så går det ju inte att ha tvättmaskin ens, och duschen är så liten att man knappt kan ta upp armarna för att schamponera håret.

Dvs min fråga är om styrelsen verkligen har rätt att ta såna beslut?
Jag förstår att de är rädda för att folk ska bila ner i de stora rören som kan ligga under. De har fått många dyra vattenläckor.
Men det känns ju helt orimligt att inte få tillåtelse att vid renovering göra en duschhörna i standardmått, och det känns orimligt att inte kunna ha tvättmaskin i ett stort badrum.

Dessutom finns nåt som heter likabehandlingsprincipen har jag förstått. Och jag har ju sett att i princip alla har gjort precis så som jag vill göra. Säkert har de då bara gjort det utan att sökt om tillstånd...

Några tips?
 
  • Planritning av ett radhus med utsatta positioner för kök, badrum och vitvaror, visar begränsat utrymme i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Hade du kunnat ha en dusch i hörnet in till vänster i badrummet? Var på golvet är brunnen?
 
Det låter som en märklig inställning från föreningens styrelse. Måste vara ett missförstånd.

Golvbrunnen måste bytas vid en renovering om den är äldre än ca 1992. Annars uppfylls inte villkoren för godkänt tätskikt. Det handlar om anslutningen mellan tätskikt och golvbrunn.
 
Fairlane
Det låter lite som en förening som en kamrat till mig bor i. De ville renovera badrummet för ett antal år sen och det var ok, men de fick inte byta golvbrunn enligt föreningen. I deras fall var anledningen att det blev sånt oljud i andra lägenheter när golvet skulle bildas upp och många i föreningen var pensionärer som var hemma om dagarna...
Firman som skulle göra jobbet vägrade att göra något jobb utan att byta brunn då det var ett krav i nya regler. Försäkringsbolaget sa att försäkringen inte skulle gälla om inte brunnen byttes.
Kamraten förklarade detta för föreningens styrelse och frågade om föreningen skulle ta försäkringen då, men det gjorde de inte...
Dvs ingen seriös firma ville göra jobbet såsom föreningen krävde det och försäkringsbolaget sa att försäkringen var ogiltig om man gjorde som föreningen krävde.

Det låter tveksamt att föreningen kan ställa det kravet.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hade du kunnat ha en dusch i hörnet in till vänster i badrummet? Var på golvet är brunnen?
Den är bredvid toaletten typ. Nu står som sagt en pytteliten duschkabin där och den är ut i ena hörnet, hörnet som går ut i rummet. Så blir konstigt att vattnet ska rinna ända från andra sidan ner dit...
Plus att det ju inte löser problemet ang tvättmaskinns avloppsrör.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter tveksamt att föreningen kan ställa det kravet.
Nä jag tror ju inte det heller.
För som sagt standard är ju att ha duschen direkt på kaklet, och i såfall GÅR det ju inte att ha tvättmaskin installerad!! I ett badrum som är byggt stort nog med tanken att man ska kunna ha tvättmaskin och torkskåp från början.
Känns jättemärkligt.

Ser framför mig att jag kan behöva ta det tyll domstol...

Speciellt eftersom ALLA som renoverat badrummet har så, men ivern har väl ansökt..

Men känns ju jättemärkligt när jag tittar på grannars lägenheter som ligger ute till salu där samtliga har så...

Och få bygga en dusch i standardstorlek måste ju va konstigt att förbjuda, tycker man...
 
H hempularen skrev:
Det låter som en märklig inställning från föreningens styrelse. Måste vara ett missförstånd.

Golvbrunnen måste bytas vid en renovering om den är äldre än ca 1992. Annars uppfylls inte villkoren för godkänt tätskikt. Det handlar om anslutningen mellan tätskikt och golvbrunn.
Ja, det är nog så att styrelsen har missförstått vad som är rimligt att säga nej till. Ett rimligt krav hade ju varit att man måste ansöka till styrelsen om tillåtelse, för att uppvisa att man kommer använda sig av en seriös vvs:are med säkert vatten- intyg, eller vad det heter. Inte bara att säga kategoriskt nej till alla. Men dom är så rädda för att det ska bli skador i stora ledningarna under golvplattan. Många som har bilat på egen hand och gjort för djupt och gått igenom stora ledningarna, som kostat föreningen stora summor.
Men är ju fortfarande helt orimligt att man inte ska få renovera på ett seriöst sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.