Hej,

Jag har tillsammans med läggning av marksten fått en ingjuten stolpsko i gjutet papprör som jag nu ser sitter 6-7 cm fel i förhållande till vägg. Tanken är att det skall bli en spalje med 95 stolpar. Dock blir det nu inte vinkelrät från vägg ut då dom satt stolpskon 6-7 cm fel. Det är ett 120 rör och jag undrar om det på något sett går att fixa utan att börja ta upp marksten och försöka flytta på det gjutna röret ?

Någon som erfarit samma problem ?
 
Min tanke var om man ex kunde kapa bort befintlig stolpsko, borra upp för en ny med exakta måttet ? Men hur får man fast den ?
 
M@ZE skrev:
Min tanke var om man ex kunde kapa bort befintlig stolpsko, borra upp för en ny med exakta måttet ? Men hur får man fast den ?
Ankarmassa?!
 
Aha ok, inget jag har stött på faktiskt. Hur mkt större hål behövs tro ?
 
M@ZE skrev:
Aha ok, inget jag har stött på faktiskt. Hur mkt större hål behövs tro ?
Såg någon räknare nyss som hade 2-4mm större hål än stång som ska i.

Monterade upp hyllor på en spröd vägg med ankarmassa plugg och skruv. Höll grymt bra. Tror nästan att jag hade kunnat lägga mig på hyllan efter det :)
 
Haha ok låter ju lovade :) det blir ju en relativt stor vikt nedåt då det är en stor stolpe. Gäller att hitta en stor borr bara.
 
Sitter den nuvarande stolpskon i mitten på röret? Isåfall hamnar den ju precis i kanten om den sitter 6 cm fel och röret diameter är 12 cm. Det kanske kan bli dålig hållfasthet om du borrar precis i kanten?
 
Precis som pelpet skriver, du riskerar att spräcka plinten. Ta en bild på hur det ser ut i dag och markera var stolpskon behöver sitta. Går det kanske att gjuta en ny plint med en ny stolpsko bredvid den befintliga?
 
det är ett 190 rör så det bör inte vara några problem. Skall undersöka saker och se vad man kan göra. Klart att det går ju att leva med att det diffar 6-7cm men det tär på en att man ser det om man tittar noga.

Den andra stolpen sitter i Garageväggen och mellan 2st läckt, ett alternativ är att ta bort en av läckten och flytta den stolpen kanske. Skall ta en bild och se vad ni rekommenderar :)
 
Med ett 190 rör så borde du får hålets centrum 3,5 cm från kanten så det borde gå bra att ställa stolpskon där, det blir ju mest nedåtriktade krafter på en plint. Jag tror att borrningen är det mest riskfyllda momentet. Jag hade valt bort borrhammaren för den borrningen och helst borrat med en vanlig borrmaskin (utan slagfunktion om möjligt) för att inte spräcka plinten.
 
pelpet skrev:
Med ett 190 rör så borde du får hålets centrum 3,5 cm från kanten så det borde gå bra att ställa stolpskon där, det blir ju mest nedåtriktade krafter på en plint. Jag tror att borrningen är det mest riskfyllda momentet. Jag hade valt bort borrhammaren för den borrningen och helst borrat med en vanlig borrmaskin (utan slagfunktion om möjligt) för att inte spräcka plinten.
jag tror det blir lite svårt att borra ett 20mm hål utan slag, vilket är det som krävs för 16mm armeringsjärn som brukar sitta i stolpskorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.