Eldosa med blå, svart och röd kabel enligt färgstandard från 60-talet i öppet hål i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver flytta en eldosa som är gjord enligt gammal färg standard 60 tal. Skall jag använda samma färger eller enligt nya standarden?

Det känns inte bra att använda röd för tändström till lampa. Det finns andra röda i huset som är skyddsjord.
Fast nya standarden säger att blå är nolla men i huset är blå fas och det blir heller inte bra.
Skall jag fortsätta med samma färger men byta den röda till annan färg men vilken?


Blå - fas
Svart - Nolla
Röd - tänd 1
Vit - tänd 2
 
R
För att få det helt riktigt så dra om allt till centralen på den gruppen , med dom färger som gäller idag , du ska ända vara inne och rota bland rör och dosor
 
tommib
Om du inte tänker ändra hela gruppen till modern standard, fortsätt med samma färger. Det blir minst förvirrande så.

Sätt en stor skylt i centralen som säger "I anläggningen förekommer röd tändtråd"

Det är olagligt att göra detta ingrepp (för att förtydliga rävlyans kommentar ovan). Om du ändå tänker göra det, gör ett bra jobb.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R
Och om du ändrar till dagens färger , ska det markeras på centralen
Anläggningen innehåller röd och gul/grön skyddsledare , inte fel att tillägga att det finns
röd som tändtråd med
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Öppen eldosa med flera ihopkopplade kablar och äldre färgkoder i en vägg från 1960-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att byta hela gruppen fram till centralen blir omfattande. Det finns en annan dosa som verkar vara en ihopkopplingsplint till flera kretsar som går till samma säkring.

Det verkar som det var viktigt att hålla nere storleken på centralen på 60 talet. Mycket ligger på samma säkringar Ibland både två och enfaslaster på samma säkring. Alltså 2 fas element på två säkringar men att en säkring också har en fas laster. Fick(får) man göra så på 60 talet?

Så jag flyttar dosan och behåller de gamla färgerna.

Det finns redan senare tillägg med grön gul PE och moderna färgkoder men känns som en bra idé att sätta upp en skylt.
 
tommib
Menar du att radiatorerna ligger på två säkringar och att den ena av dessa dessutom matar enfaslaster? Det är väldigt olämpligt, speciellt med diazed. Eller är det så att två säkringar i en kolumn matar radiatorerna och den tredje i kolumnen matar annat?

Ta en bild på centralen och gruppschemat. Det är troligen inget konstigt med fördelningen om inte någon klåpare varit framme. Inte alls ovanligt att flera (vanliga) rum delar på en säkring. Det är bara stora förbrukare som behöver dedikerade grupper.

Ang din dosa så är det inget konstigt alls med den. Om du är inne och pillar i det, skaffa dig wago 221 klämmor. Den toppklämman som sitter där nu är svårare för ovana att använda på rätt sätt. Troligen får du klippa och skala om alla ledare.

Jag kan starkt rekommendera artikelserien Det svenska elsystemet av Bo Siltberg här på forumet.
 
I en trefas grupp med 3 säkringar/ proppar är t.ex fas 1 och 2 kopplade (via säkringar/proppar ) till ett två fas element. På fas 1 säkring ligger också en fas laster som belysning. Detta verkar original från 1964 men för mig störande och det tog en stund att fatta.
 
S SEPEGOR skrev:
Det verkar som det var viktigt att hålla nere storleken på centralen på 60 talet. Mycket ligger på samma säkringar Ibland både två och enfaslaster på samma säkring. Alltså 2 fas element på två säkringar men att en säkring också har en fas laster. Fick(får) man göra så på 60 talet?
Nej, den tidens föreskrifter villa att man skulle hålla isär stora förbrukare från belysningsgrupper. Så detta är nog gjort i efterhand av någon obehörig. Man får tydligen vara vaksam när man rotar i denna anläggning.
 
Att ha en tvåfas ladt och en enfas i samma kolumn är inget problem. På samma säkring är högst olämpligt.

Jag håller med tidigare skribenter. Behåll färgerna om du inte drar om hela gruppen. Ledningar som byter färg på vägen är riktigt förvirrande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.