nizzehult
Hej,

Vi har länge funderat på att köpa ett fritidshus men nu har ett annat alternativ dykt upp: flytta ett befintligt fritidshus till en obebyggd tomt.
Själva flytten har jag koll på och då inköp av själva huset inte är aktuellt ännu så funderar jag över alla andra kostnader och saker som behöver göras.
Har hittat en bra tomt på 1500 kvm som är strandnära och har rätt pris, läge och avstånd från stan. Åretruntvatten finns via vattenförening vid tomtgräns.
El finns vid tomtgräns. Väg finns och en sfh äger och förvaltar grusvägen som är några km lång. Det finns bofasta i området.
Tomten är formellt avstyckad (är flera som säljs) och detaljplanen medger bygglov för upp till en 150kvm byggnad. Inget kommunalt eller annat avlopp finns i området som är klassat som att man behöver minst 90 % reduktion av organiska ämnen, minst 90 % reduktion av fosfor och minst 50 % reduktion av kväve. Mäklaren trodde att en trekammarbrunn skulle räcka men var osäker.

Nu till planeringen.
Om man bortser från vad tomten kostar så är det givetvis en hel del som måste fixas, beställas, ansökas, godkännas och betalas innan man kan lyfta huset på plats och jag funderar då på följande projektplan. Kommer att försöka göra så mycket som möjligt själv och har också lite kontakter inom vissa områden.
Till att börja med så köper man givetvis tomten för ca 500000,-(behöver inte låna) och då ska man väl även betala lagfartsavgift?
Sen ska man betala sfh en engångsavgift för vägen, tror den var 6000,-
Vattnet kostar 30000,- i inkoppling.
Elbolaget vill ha en bra slant för att man vill koppla in sig på elnätet, runt 30000,-
Ansökan till kommunen för enskilt avlopp måste också göras och betalas. Tror det var runt 5000,-
Anmälan till kommunen om avfall? Vet inte om det kostar nåt.
Anmälan för någon sorts kamin? En sån ska givetvis finnas. Kostar drygt en tusenlapp.
Sen måste man givetvis ha ett bygglov. Nu är det lite komplicerat då inget hus finns och man inte kan sia om exakt vilket hus och storlek det blir och jag undrar då hur man kan hantera en sån sak med kommunen. Dom brukar ha låååånga handläggningstider och inte vara då smidiga att ha att göra med alla gånger.
Så här står det på kommunes hemsida:

Nybyggnad av fritidshus, upp till 99 m² (BTA och OPA)

Inom detaljplanelagt område, utan avvikelse
Avgift bygglovsgranskning 4 620 kr
Avgift teknisk granskning 7 700 kr
Avgift för utstakning 6 600 kr

Utanför detaljplanelagt område
1-5 sakägare
Avgift bygglovsgranskning 7 795 kr
Avgift teknisk granskning 7 700 kr
Avgift för utstakning 6 600 kr

Då detta är i ett redan befintligt område med fritidshus så tror jag att detta räknas som nybyggnad och utanför detaljplanelagt område. Markägaren skulle stå för avstyckningskostander och utstakning, betyder det då att jag ska pynta 15495,-?

Tomten är lite kuperad, har en del träd och en hel del sly. Finns även en del stenar där. Vill inte ha en gräsmatta utan det ska vara en naturtomt!
Det är lite svårt att avgöra exakt hur tomten löper då det saknas referenser och tomtpinnar men den är så pass kuperad att jag nästan misstänker att man måste fylla ut den lite.
Röjningen och ta bort träden klarar jag själv.
Väg in på tomten behöver inte anläggas då det redan finns en fin anslutningsväg (gammal skogsväg) som funkar.
Sen tar man väl dit en traktorgrävare som får plocka bort sten och gräva ner vattenledning på frostfritt djup samt trekammarbrunnen.
Alltså måste man köpa en sån, tyckte jag hittade ett pris på runt 35-40000,-. Låter det rimligt?
Osäker om man måste köpa fyllnadsmassa/sand/singel men jag skulle nog tro det? För en okänd summa pengar. 10000,-?
Vad sen en traktorförare tar för sitt jobb har jag svårt att uttala mig om men jag tror att på en dag så klarar man nog av allt arbete. Säg att han tar 20000,- för sitt jobb, vet inte om jag är ute och cyklar nu.

Plintarna fixar (gjuter) jag själv för någon tusenlapp eller två och sen är det väl bara att fixa huset, vänta på bygglovet och lyfta dit det?
Elektriker måste slutligen anlitas för att koppla på elen men anslutning till vatten och avlopp fixar jag nog själv. Kan det kosta 2-3000,-?
Lite kopplingar för detta kanske kan kosta tvåtusen?
Allt småplock som förråd och sånt som behövs på tomten och annat får bli en senare fråga.

Alltså ser kalkylen ut så här:

Tomt 500
Lagfart, stämpelskatt 1
Vägavgift 6
Inkoppling el 30
Anslutning vatten 30
Ansökan avlopp 5
Ansökan avfall ?
Ansökan kamin 1
Bygglov 16
Trekammarbrunn 40
Traktorgrävare 20
Sand etc 10
Plintar 2
Elektriker 3
Kopplingar 2

Summa: 666
Tillkommer själva huset och flytten.

Har jag missat nåt? Tänkt fel? Varit för optimistisk?
Tacksam för feedback.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.