A
Vi har lagt träpanel på det gamla teglet. Tillsaken hör att är att vi ska byta fönster men dem nuvarande blir nu intryckta när träpanelen är på.
Kan man fästa fönsteret i tegel? Se bild. Om inte, vad göra?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ingen som har gjort?
 
Jo det går, men förstår inte bilden helt 100, ta gärna ett kort från lite längre håll.

Vad är det för fönster du ska sätta? PVC så använder man ju clipsen som följer med, är det träfönster så är adjufix/karmhylsa jävligt smidigt. Ska du få skruvarna att fästa i tegel så får du borra, plugga och skruva, sitter som berget! Lite omständigare men inga problem om man tar det lugnt och försiktigt.

MVH Jocke
 
A
Det är träfönster och har köpt plugg till karmhylsorna. Men finns risk att teglet spricker och går sönder? Bilden är tagen från insidan för att visa hur långt in fönstrena sitter
 
Limma fast en plyfaskiva på teglet och skruva fast fönstret i.
Eller kila upp det som du vill ha det och skumma försiktigt.

//AA
 
A
Kan man skumma träfönster? Har bett snickarna att testa och borra i tegler med pluggar. Håller tummarna imorn xD
 
Plugga i tegel går nog fint, finns ju spikplugg också annars som har funkat bra för mig att förankra saker i tegel.

Skumma helst inte träfönster, går ju om man är försiktig men säkrast att använda karmhylsor och sen vanlig drevremsa för att fylla upp eventuella tomrum.
 
A
Vit träpanel på husfasad nära fönster, korrekt fäst i tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick bra att fästa i teglet. Så blev det
 
  • Gilla
Matias Bengtsson
  • Laddar…
Min snickare som bytte fönster sa "att om man sätter fönsterna så där så finns risken att man får drag in då du får luftspalten för teglet på insidan av fönstret. Hmmm...
 
A
Hmm har ej märkt något, vi får imma på utsidan fönster med så det är ju ett tecken på att allt står rätt till.
 
Borde funka bara man tätar ordentligt runt karmen,blir ganska kraftigt drag innanför teglet.
 
A
Dem har tätat med både skum (speciell för träfönster som inte expanderar mkt samt drevat. Vi hade problem med otäta fönster förr. Nu när vi har monterat på dem nya energifönstrerna så är det hur bra som helst. För övrigt så ligger det träpanel på tegeln nu om det skulle göra någon skillnad. Men vi är hur nöjda som helt 😉
 
A
På insidan har vi en salning med 22 mm mdf.
 
Blir nog supertätt,har samma tegel som du men jag har målat mitt o bytt alla fönster.Föregående ägaren lyckades kladda lasyr överallt på fasaden när han måla gavlarna på övervåningen,så jag hade inte mycket val än o måla om.
Grannen hade samma tegel men han knacka ner det o satte z-panel,det hade jag med velat gjort men orka inte.
 
Funkar kanske nu, men återstår att se när det blir riktigt kallt ? Hoppas det funkar då också. Det blev iaf snyggt !

Jag gjorde tvärtom, flyttade in fönstren när jag bytte. Hade kraftigt kallras innan byte.

Gäller att det är riktigt tätat mot luftspalten, annars kanske det sipprar ut varm fuktig luft ut i luftspalten och det är inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.