Hej,
i sommras satte vi in nya fönster (Elit Complete Alu) och hade snickare som gjorde jobbet. Problemet är att de satte fönstrena längst in i väggen så att de livar med insidan av väggen.

Jag förstår att det inte är något direkt fel att sätta de så men vi hade hellre satt de i mitten av väggen så att vi fått lite smygar på insidan. Alltså fortfarande satt de i den varma delen av väggen men att de hade livat med gipset eller asfaboarden eller vad det nu är som sitter bakom luftspalten på utsidan.

Min fråga är hur mycket jobb det är för mig att flytta ut de några centimeter till den positionen? Kan jag göra allt jobb medan fönstrena sitter kvar? Jag kommer få sätta nya smygar och foder alt. ta bort och klyva de smygar som sitter där nu om allt går att återanvända. Behövs också nya bleck som passar, kan man kapa och bocka om de som sitter där eller måste man göra nya? Något annat?
 
Redigerat:
hej
Det är helt klart möjligt att flytta ut fönsterna,det du bör kolla är hur dom är monterade ? Har man användt skum? har man använt adjufix och drevremsa så är det enkel! Ta bort foder på utsida & insida lossa fönstret flytta det skruva fast, montera foder ! Klart
 
Elitfönster är borrade för karmskruv dolt i höjd med glaset så vill du flytta ut fönstret utåt måste du ha regel för att fästa i, har du en regel på 120mm så kan du flytta ut fönstret 40-45mm om du inte spikar på en extra regel.SP-fönster är bättre ur den synvinkel då borrhålet för karmskruven sitter längre in men är synligt.
Det är en del jobb med att flytta ut fönstret nästan samma jobb förutom att ta bort de gamla som att byta fönster då du måste göra smyger in och utvändigt.
 
Redigerat:
Tack för svaren!

Smygarna är inte gjorda på insidan ännu så där blir det inget extra jobb. De har drevat så det är inte skum, men vad är adjufix? Måste jag inte anpassa blecket på utsidan? Är det isåfall svårt att kapa det och bocka till så allt blir tätt och snyggt? Man behöver väl inte lyfta ur fönstret för att fixa blecket, det kommer man väl åt när det sitter i?

Kollat nu och det verkar vara 145-reglar och de har inte använt adjufix utan det är varnliga karmskruvar.
 
Redigerat:
Hej du behöver inte ta ur fönstret utan det är bara flytta ut det, med 145 regel kan du flytta ca 70-75mm om du inte spikar fönstret då kommer du ut längre.
Blecket går bra att ta loss då fönstret är monterat fast det är lite besväligt att få loss spikarna utan att deformera plåten kan vara bättre att slipa av skallen på spiken men du måste bända loss plåten från spåret, du måste bocka om plåten i vilken ände du nu kapar den,plåten ska väl sticka ut ca 30mm utanför väggen
 
Skumpen skrev:
Hej du behöver inte ta ur fönstret utan det är bara flytta ut det, med 145 regel kan du flytta ca 70-75mm om du inte spikar fönstret då kommer du ut längre.
Blecket går bra att ta loss då fönstret är monterat fast det är lite besväligt att få loss spikarna utan att deformera plåten kan vara bättre att slipa av skallen på spiken men du måste bända loss plåten från spåret, du måste bocka om plåten i vilken ände du nu kapar den,plåten ska väl sticka ut ca 30mm utanför väggen
Svårt och kapa ett redan bockat bleck.....ett bleck skall sticka ut 40 mm enligt HUS-AMA om jag inte minns fel fast det är snyggare om det bara sticker ut 25-30mm.
Gör nya bleck ! kostar inte så vansinnigt mycket.
 
Ok, beställer man färdigbockade bläck hos plåtslagare då och anger bredd + djup eller köper man plåt och bockar själv?
 
Man kan bocka själv om man har en slagsax och en kantvik :)
Nej allvarligt...man beställer hos plåtslagaren.
Han vill veta hur blecket skall se ut från sidan.
Hur hög bakkant, hur djupt och hur hög framkant.
Sen vill han veta vid vilken vinkel han skall knäcka fallet på blecket.
Du skall veta att du som monterar ett bleck skall veta vad du gör för att det skall bli tätt. Blir det inte tätt kommer det att läcka in vatten lite åt gången under många år vilket gör att huset ruttnar och möglar.
Att göra det rätt är väldigt viktigt här.
 
Ja, absolut. Jag får ju se hur de har gjort med fönstrena nu och läsa på lite. Verkar det väldigt krångligt så flyttar jag ut fönstrena, beställer bläck och tätar med dem tillfälligt och tar in hjälp så att de fixar alla bläck samtidigt när jag flyttat alla fönster.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.