Hej,

Vi bor i en bostadsrätt och planerar att renovera köket. Vi upptäckte dock att vi har en såkallad kryddhyllefläkt. Vi har tänkt att köra utan överskåp och har lyckats hitta spiskåpor som ska fungera med den typen av fläkt, så där har vi nog hittat en fungerande lösning.

Dock hade vi behövt flytta hela ca 50 cm åt höger. Är det någon som har erfarenhet av detta och har gjort det? Hur gick ni tillväga?

Vårt problem är hur vi ska kunna dölja rören på ett snyggt sätt.

Tack på förhand! :giggle:
 
  • Kryddhyllefläkt monterad i köksskåp med synliga rör och anslutningar, i behov av omplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Svårt att svara på innan ni har rivit ned taket så man ser hur det ser ut där. Finns det plats att dra om rören så blir det ju snyggt. Inte annars. Troligen får ni bygga ett schakt för rören i vilket fall, snyggt eller ej är ju en smakfråga.

(Ni har inte missat att standard är att ventilationsanläggningen och rören tillhör föreningen och inte bostadsrättenslägenheten? Oavsett så krävs tillstånd från föreningens styrelse för att få göra ingrepp i dem.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad är de där mackapärerna till för? Det är inte något fläktaggregat som ventilerar mer än köket?
Jag blir lite fundersam när det går upp två rör?
 
Det ventilerar även badrummet, därav att den inte går att ta bort. @Fotografen

Nej då @Claes Sörmland, vi kommer självklart inte röra något innan vi pratat med vår Brf :giggle: Ville bara ha tips ifall någon gjort något liknande. Vi har kanske istället hittat en lösning som gör att vi slipper flytta fläkten.
 
BirgitS
F fridas92 skrev:
Vi har kanske istället hittat en lösning som gör att vi slipper flytta fläkten.
Har du kollat att rören går rakt upp och inte en bit åt sidan bakom takanslutningen?
 
F fridas92 skrev:
Hej,

Vi bor i en bostadsrätt och planerar att renovera köket. Vi upptäckte dock att vi har en såkallad kryddhyllefläkt. Vi har tänkt att köra utan överskåp och har lyckats hitta spiskåpor som ska fungera med den typen av fläkt, så där har vi nog hittat en fungerande lösning.

Dock hade vi behövt flytta hela ca 50 cm åt höger. Är det någon som har erfarenhet av detta och har gjort det? Hur gick ni tillväga?

Vårt problem är hur vi ska kunna dölja rören på ett snyggt sätt.

Tack på förhand! :giggle:

Hej jag har en lite fråga vilken spiskåpa använder du? Jag håller på att renovera och tänkte först plocka bort den kryddhyllefläkt men det fick inte göra enligt så problem som jag har just nu är att hitta en spiskåpa som passar. Tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.