Vi har för avsikt att stycka av en tomt och bygga ett bostadshus på tomten. Vi har dock stött på ett problem, med att det ligger en högspänningskabel på 10kV rakt under det tänkta huset och tomten.

Någon som vet vad som gäller? Har Energibolagen någon skyldighet att flytta kabeln åt oss? Och vem skulle isåfall stå för kostnaden? Kanske någon som vet vad det skulle kosta på ett ungefär om vi själva skulle stå för kostnaden att flytta ca 200m kabel? Kan man skarva en sådan kabel?

Någon som har egen erfarenhet, berätta gärna!
 
Eftersom det är en ny tomt som dyker upp så blir det ni som får betala flytten, om inte nätbolaget är VÄLDIGT snälla.
Ja, det går att skarva den, men man drar sig gärna för att göra det i onödan, en skarv är en svag punkt.
Kostnad är svårt att uttala sig om utan att ha sett hur det ser ut där.....närmare 100k och uppöver. Fråga nätbolaget.
 
Elbolaget torde ha ett servitut på att få lägga kabeln just där och har troligen betalt för det. Det blir väl att upphäva servitutet och troligen kommer det att kosta, men hör med bolaget. Flytta och skarva är nog inget problem, problemet är nog mest byråkrati.

Protte
 
Tack för bra svar. Precis som vi misstänkt.

bax: Vad kan kostnaden bero på förutom längden, eftersom du skriver hur det ser ut där. Du menar om det är mycket att röja för att kunna gräva eller?

Nån mer som har bra erfarenheter eller kunskap kring detta?
 
Kabeltyp, kabelarea. Kabelpriserna varierar.
Marktyp, går det att plöja eller måste man schakta. Måste man tilläggssanda bla bla....
 
För ett antal år sedan fick jag flyttat en transformator utan kostnad. Den stod placerad på min fastighet och det var aldrig sökt bygglov. Nu har jag ansökt om attt flytta två stag till en stolpe och tvingas troligen betala kalaset själv.
Hör med kraftbolaget, vad som gäller i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.