Hej,

Jag behöver flytta ett eluttag högre upp för att få plats med kylskåpet.
Jag känner en jätteduktig elektriker som är pensionär, kan han utföra arbetet eller bör jag gå via en firma för detta?

Bilderna visar hur det ser ut nu.

tacksam för svar
 
  • Eluttag på vägg med markerad position ovanför där det ska flyttas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag på en vit vägg med ansluten svart kabelklädd i spiralformad kabelskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel i flexibel slang som kommer ut ur ett hål i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Det kan han garanterat, men för att det ska gå helt lagligt till måste det gå via en firma.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det kan han garanterat, men för att det ska gå helt lagligt till måste det gå via en firma.
Det behöver det ju inte alls!
 
Har han auktorisation så finns inga egentliga hinder, vare sig han har firma eller inte.
 
O
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det kan han garanterat, men för att det ska gå helt lagligt till måste det gå via en firma.
P ptlf skrev:
Det behöver det ju inte alls!
snaggletooth snaggletooth skrev:
Har han auktorisation så finns inga egentliga hinder, vare sig han har firma eller inte.
Nu tar vi och reder ut det här så att det inte blir några missförstånd:
- Har man egen personlig auktorisation så får man koppla så mycket man vill och var man vill så länge det inte sker yrkesmässigt.
- Har man inte egen personlig auktorisation så får man koppla så mycket man vill så länge det sker yrkesmässigt.

Så den väsentliga delen här är vad TS menar med "elektriker".

Om det är en pensionerad "elinstallatör", det vill säga en person med egen personlig auktorisation, så är det fritt fram så länge det inte förekommer någon form av betalning. Det brukar vara där någonstans definitionen av "yrkesmässigt" träder in. Sker det yrkesmässigt måste han starta och registrera ett företag och upprätta ett egenkontrollprogram.

Om TS däremot menar det som tidigare benämndes "yrkesman", det vill säga en person utan personlig auktorisation men som tidigare var verksam inom ett auktoriserat elinstallationsföretag, så är det tvärstopp. Den gubbe har nu som pensionär lika mycket auktorisation som vilken hemmafixande svensson som helst.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Det gör ju tyvärr det. Från elsäkerhet:


”När en auktoriserad elinstallatör arbetar yrkesmässigt måste han eller hon arbeta inom ramen för ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram. Det är då egenkontrollprogrammet som styr vilka typer av arbeten som personen får utföra för företagets räkning.

När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.”

Edit: tvåa på den
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Edit: tvåa på den
Du får trösta dig med att du gav ett bra och relevant svar till TS innan frågan i rekordfart förföll till auktorisationstvistande.
 
  • Gilla
Emil_K och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!

I det här fallet så arbetar han ibland via ett företag där pensionärer får arbeta och är därför auktoriserad.
Bestämmer vi nu att han utför mitt arbete så blir det som en vänskaplig tjänst och därför är inga pengar involverade (snarare några gifflar och kaffe)
 
Han har alltså ingen egen auktorisation?
Då får han inte göra något privat.
 
Det betyder dock inte att han har auktorisation. Men jag hade struntat i det oavsett. Låt honom flytta ditt uttag. :D
 
Magnus E K
Enklast i detta fall är om det går att ersätta trådarna (eller befintlig kabel) i det svarta röret med en kabel godkänd för utanpåliggande installation (t ex EXQ) så att det bara är att klamra den från där svarta röret slutar (eller kapa röret längre ner om det blir snyggare). Eftersom det ser ut att vara betongvägg och jag gissar att en utanpåliggande kopplingsdosa skulle vara lika mycket i vägen som befintliga uttaget så blir alternativet att sätta dit en infälld kopplingsdosa som förlängning lite krångligt.
 
Uttaget bygger mer, särskilt med stickproppen i. Om dosa ryms bakom beror på kylskåpets utformning.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Tänker inte börja diskutera behörigheter o.s.v, det kan andra så mycket bättre.
Däremot tycker jag att det blir en löjlig fråga. Innan diskussionen går för långt så tycker jag att du ska låta din polare utföra jobbet. Sedan löser ni själva den ersättning båda tycker är rimligt...
 
  • Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
E
Ja herrejävlar. I en del trådar ges det tips och diskuteras hur man på bästa sätt delar upp inkommande PEN vid ett centralbyte, och i andra blir det besserwissrande om huruvida en före detta elektriker får flytta ett uttag en halvmeter.
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Det var exakt det TS frågade efter, "Får person X flytta detta uttag?"
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.