hej!
Håller på att renovera lägenheten men radiatorn i köket behöver flyttas alt bytas ut då den nya diskmaskinen inte går att öppna pga radiatorn. Det behövs ca 15 cm till för att kunna öppna diskmaskinen, så min fråga är om man bara ska flytta det 15 cm åt vänster eller byta ut till ett mindre?

Vad är enklast? Billigast?



tack på förhand!
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Flytta radiatorn 15cm till vänster är absolut billigast. Merparten av arbetet är ju dock i att hitta korrekt avstängning. Tappa ur vattnet, och lufta upp alla berörda radiatorer.

Detta är dock ett utmärkt läge att hitta en rörmokare som kan frysa rören på lämpligt ställe så slipper du allt problem med urtappning/luftning.

Men eftersom du bor i lägenhet (BRF antar jag) så är det viktigt att du rådfrågar styrelsen först om dom har några invändningar på hur arbetet ska göras. Radiatorerna räknas oftast inte som "din egendom". Kanske kräver dom en behörig röris.

Hur många lägenheter har du ovanför dig? Bor du högst upp så är det superenkelt att bara tappa ur "lagom" och du slipper problem med luft hos grannar och frysmaskiner!
 
Tack för svaret!

Att frysa rören låter ju smidigast så ska åka ut till en röris imorgon och se vad de säger. Efter jag ringt styrelsen.
Bor faktiskt högst upp men hade varit skönt att slippa tappa ur osv.

Har du någon hum om vad det kan kosta för en rörmokare att fixa till det?
 
Krilleman
Svårt att säga prismässigt. Bor du högst upp så är det billigast om föreningen vet vilka ventiler som stänger av radiatorn. Då finns knappt något behov av avtappning vilket sparar tid.

Materialmässigt är det bara två raka kopplingar som går åt och nya skruvar och pluggar till konsolerna. Så kostnaden ligger i timtid + servicebilskostnad.

Vad sa föreningen om att flytta radiatorn?
 
kan inte frysa dom rören sitter en koppling i vägen :) så det lir svårt att frysa tilloppet.. hade beställt en lika hög radiator men som har mindre bredd med tex om det är 600'400 eller vad det nu kan vara för storlek
 
Krilleman
systemfel skrev:
kan inte frysa dom rören sitter en koppling i vägen :) så det lir svårt att frysa tilloppet.. hade beställt en lika hög radiator men som har mindre bredd med tex om det är 600'400 eller vad det nu kan vara för storlek
Jodå! Det är ca 6-7cm "skevat" innan raksträckan tar vid efter vinkeln på tilloppet. Där kan man montera en klo för frysmaskinen. Men jag skulle fortfarande tycka att avstängning är bäst då det är högst upp, och radiatorn är ju antagligen föreningens egendom. Flytta den bara så mycket som krävs med lite extra utrymme.

Enkelt och kostnadseffektivt = Oftast bäst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.