Hej!
Jag har sökt efter gamla trådar i ämnet men hittar inget så gör väl ett eget inlägg då.

Jag har ett hus från 1920 och ska renovera köket. Har tagit ner takgipset och fått fram original pärlspont som jag vill behålla. Kruxet är att det går massa elkablar kors och tvärs över det. Dessa vill jag istället dra längs med väggarna och bygga in i en liten låda.

Min fråga är om jag helt enkelt bara kan sätta en (läs 20) kopplingsdosa och dra en ny kabel, eller räknas detta till "tattar-el" och är helt åt helvete tänkt av mej?

Bifogar bild på det hela....
 
  • 1920-talshus med pärlsponttak och oskyddade elkablar på kors och tvärs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturligtvis så ska du ha klamrad kabel, 1920 så klamrades det kulo med U-formade klammer.
Kulon är ersatt med EKRK eller modernare varianter, klamren är enbenta Letti.
Håll det tidstypiskt.

Protte
 
Jo det ska ju helst vara så tidstypiskt det går men som du ser på bilderna så måste jag ju förlänga kablarna och det är just där problemet ligger. Sätter jag kopplingsdosa så blir det ca 20 st runt taket och det är ju inte särskilt snyggt.
 
Riv ner befintliga kablar och gör om istället för att försöka lösa det med mängder av dosor och dragningar!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J John Karlsson skrev:
Riv ner befintliga kablar och gör om istället för att försöka lösa det med mängder av dosor och dragningar!

Ja men frågan är ju hur. De flesta kablar går liksom bara genom köket å vidare in i andra intilliggande rum.
 
Man kan titta på alternativa vägar för matningarna till andra rum. Och man behöver inte en dosa där elen kommer in eller går vidare, man kan lika gärna komma in i rummet med rätt typ av kabel...

En bra elektriker löser det men det drar säkert iväg med jobb i intilliggande rum...

Omöjligt att beskriva hur man ska göra i just ditt fall med den infon vi har. Det krävs med säkerhet ett platsbesök för att se helheten och möjligheter....

Tänker du göra det själv? Det krävs noggrann planering när man drar utanpåliggande el för att få det snyggt... Och då kan det underlätta med erfarenhet från yrkespersoner...
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
H HSP skrev:
Man kan titta på alternativa vägar för matningarna till andra rum. Och man behöver inte en dosa där elen kommer in eller går vidare, man kan lika gärna komma in i rummet med rätt typ av kabel...

En bra elektriker löser det men det drar säkert iväg med jobb i intilliggande rum...

Omöjligt att beskriva hur man ska göra i just ditt fall med den infon vi har. Det krävs med säkerhet ett platsbesök för att se helheten och möjligheter....

Tänker du göra det själv? Det krävs noggrann planering när man drar utanpåliggande el för att få det snyggt...
Intilliggande rum är redan renoverade så där gör jag helst inga ingrepp.

Funderar just nu på om jag ska ge mej på det själv eller anlita någon. Lutar åt att anlita kan jag säga. Har respekt för el... men vill samtidigt ha lite input på hur det kan göras.
 
Det gäller att hitta rätt yrkesfolk för fina utanpåliggande installationer...

Utan att sett helheten så skulle jag börja att titta på hur löser man det som passerar rummet...
Alternativa vägar. Spåra i väggar? Vind källare? Kapa rör vid vägg i med kabel och klamra runt rummet in i rör igen...

Det gäller att få till det så kablar inte behöver korsa varandra eller att det blir för många på höjden...
 
H HSP skrev:
Det gäller att hitta rätt yrkesfolk för fina utanpåliggande installationer...

Utan att sett helheten så skulle jag börja att titta på hur löser man det som passerar rummet...
Alternativa vägar. Spåra i väggar? Vind källare? Kapa rör vid vägg i med kabel och klamra runt rummet in i rör igen...

Det gäller att få till det så kablar inte behöver korsa varandra eller att det blir för många på höjden...
Men i alla dina förslag så måste hela kabeln bytas. Från elskåp till brukare. Å det kan ju va intressant att veta vart de är nånstans...
Ja jisses... tycker lite synd om den elektriker som ger sej på detta.
 
Hittar du en liten firma med en äldre elektriker så är chansen stor att det blir bra gjort
Kanske kostar en del men det är det värt om det blir bra
Gå inte på det billigaste priset bara
Ta in flera offerter och gå på din magkänsla
Kanske den som är mest lämpad inte vill lämna fastpris men det behöver inte betyda att det kommer att bli det dyraste alternativet
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Ska du inte byta kabel så blir det nog många dosor... Har du tur så går de in i någon dosa i rummen bredvid då behövs det bara bytas dit.
Inte ett omöjligt jobb. Men utmanande.
 
T Tjodjuret skrev:
Men i alla dina förslag så måste hela kabeln bytas. Från elskåp till brukare. Å det kan ju va intressant att veta vart de är nånstans...
Ja jisses... tycker lite synd om den elektriker som ger sej på detta.
Inte synd om elektrikern om denne har jobbat med den här typen av elinstallationer innan
Däremot synd om dig om du får tag på fel firma :cool:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Inte synd om elektrikern om denne har jobbat med den här typen av elinstallationer innan
Däremot synd om dig om du får tag på fel firma :cool:
Ja det är ju det med.... ha tag i rätt firma...
 
H HSP skrev:
Ska du inte byta kabel så blir det nog många dosor... Har du tur så går de in i någon dosa i rummen bredvid då behövs det bara bytas dit.
Inte ett omöjligt jobb. Men utmanande.
Frågan är ju om det ens går att byta kabel hela vägen...
 
T Tjodjuret skrev:
Men i alla dina förslag så måste hela kabeln bytas. Från elskåp till brukare. Å det kan ju va intressant att veta vart de är nånstans...
Ja jisses... tycker lite synd om den elektriker som ger sej på detta.
En erfaren elektriker har knappast några större problem med att fixa till installationen, Han har lösningar i sin bakficka som din fantasi aldrig skulle drömma om.
Och det kanske ska påpekas att det krävs auktorisation för att över huvud taget få "leka" med elinstallationen.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.