Jag har tänkt flytta ett element då vi gjort en utbyggnad. Jag antar att bästa placeringen är i utbyggnaden under yttersta fönstret?
Är det ett måste eller funkar det längre in i rummet med?

Under knoppen jag har en pil mot sitter en ventil jag ska skriva på för att stänga av vattnet. Radiator på 0.
Kan jag därefter lossa på de två ställena för att få loss elementet eller behöver jag även stänga av vattnet i huset? Har ingen annan avstängningsventil.

Sedan undrar jag om man alltid tar in en röris för att dra de nya rören eller om jag löser det själv?
Vad kan kostnaden ligga på för att flytta elementet där det sitter nu till under fönstret som syns på bilden? I runda slängar.
 
  • Radiator, rör, ventiler, träsockel, kakelvägg, nedfallna färgflagor, röd pil pekar nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av rum, element, fönsterbräda, bråte och spill på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående byggprojekt med isolering och byggmaterial i ett rum med öppet fönster och utsikt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i golv med exponerade rör, trådar och isolering vid element; reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
J tibello skrev:
Jag har tänkt flytta ett element då vi gjort en utbyggnad. Jag antar att bästa placeringen är i utbyggnaden under yttersta fönstret?
Är det ett måste eller funkar det längre in i rummet med?

Under knoppen jag har en pil mot sitter en ventil jag ska skriva på för att stänga av vattnet. Radiator på 0.
Kan jag därefter lossa på de två ställena för att få loss elementet eller behöver jag även stänga av vattnet i huset? Har ingen annan avstängningsventil.

Sedan undrar jag om man alltid tar in en röris för att dra de nya rören eller om jag löser det själv?
Vad kan kostnaden ligga på för att flytta elementet där det sitter nu till under fönstret som syns på bilden? I runda slängar.
Ja det är väl en lämplig placering under fönstret. Men inget måste, beror på hur du ska möblera rummet.

Du behöver inte stänga av vattnet. Men cirkulationspumpen till värmesystemet behöver du stänga av och sen tappa ut systemet lite innan du lossar radiator så inte för mycket vatten kommer ut där.

Men du behöver fimpa de rören och dra om till den nya radiatorn. Det är inte "bara" så jag skulle rekommendera att ta in röris för arbetet.
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja det är väl en lämplig placering under fönstret. Men inget måste, beror på hur du ska möblera rummet.

Du behöver inte stänga av vattnet. Men cirkulationspumpen till värmesystemet behöver du stänga av och sen tappa ut systemet lite innan du lossar radiator så inte för mycket vatten kommer ut där.

Men du behöver fimpa de rören och dra om till den nya radiatorn. Det är inte "bara" så jag skulle rekommendera att ta in röris för arbetet.
Ser ut som du byggt ut med nytt fönster och skjutbar fönsterdörr. Då behöver du både den gamla radiatorn och en till.
Räkna med att fönsterpartierna behöver40 till 50 W per kvm karmyttermått om det kan bli -20 C ute vintertid.
 
  • Gilla
jamaica och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja det är väl en lämplig placering under fönstret. Men inget måste, beror på hur du ska möblera rummet.

Du behöver inte stänga av vattnet. Men cirkulationspumpen till värmesystemet behöver du stänga av och sen tappa ut systemet lite innan du lossar radiator så inte för mycket vatten kommer ut där.

Men du behöver fimpa de rören och dra om till den nya radiatorn. Det är inte "bara" så jag skulle rekommendera att ta in röris för arbetet.
Ok tack. Ja jag får nog ringa en röris antar jag. Dra om rören blir kanske klurigare än jag tänkte.
 
J Jochi skrev:
Ser ut som du byggt ut med nytt fönster och skjutbar fönsterdörr. Då behöver du både den gamla radiatorn och en till.
Räkna med att fönsterpartierna behöver40 till 50 W per kvm karmyttermått om det kan bli -20 C ute vintertid.
Ok jag tänkte först att jag skulle testa att endast flytta. Jag har i väggen som tidigare var ytterst 15cm isolering, i den nya utbyggnaden där dörren sitter så är det 30cm, samt dörren har uv-värde 0,7.
Väggen som var yttervägg ska rivas så det blir ett stort rum.
Du tror inte det kan funka?
Om du förstår min förklaring....
 
Byt till ett konvektor element så rör de på luften Sätt den på andra sidan väggen så kanske du inte behöver dra nya rör
 
Billigast sätt men det ökar kallraset vid skjutdörrspartiet. Det är sådana lösningar med öppenspis vid innervägg som skapade klädstilen kostym med väst, nu bytt till fleecetröja
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Byt till ett konvektor element så rör de på luften Sätt den på andra sidan väggen så kanske du inte behöver dra nya rör
Det var en bra tanke men jag betalar inte för min uppvärmning så det är tyvärr inget alternativ. Jag betalar för den el som dras från ett konvektorelement nämligen.
Annars en bra ide.
Jag tänker att jag testar detta att endast flytta & blir det för kallt får jag komplettera senare.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Det finns fläktkonvektorer för vattenburet sytem (eller är det energikostnaden för själva fläkten du inte vill betala?)
[länk]

Du har dessutom en gammal radiator idag, det kanske räcker att byta till en modernare?

/M
Ja precis, jag betalar idag inget för uppvärmningen på rören kopplade till fjärrvärmen. Eller snarare jag betalar en fast avgift för det & kopplar jag in ngt på egen el så betalar jag det utöver.
Vill gärna inte det.
 
J tibello skrev:
Ja precis, jag betalar idag inget för uppvärmningen på rören kopplade till fjärrvärmen. Eller snarare jag betalar en fast avgift för det & kopplar jag in ngt på egen el så betalar jag det utöver.
Vill gärna inte det.
Är ju bara en liten fläkt som rör runt på luften Om du slår ut va de ska kosta å dra rör och koppa nya element så kan du köra den fläkten LÄNGE
 
T Trollskidan skrev:
Är ju bara en liten fläkt som rör runt på luften Om du slår ut va de ska kosta å dra rör och koppa nya element så kan du köra den fläkten LÄNGE
Ja det är kanske så. Ska fundera på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.