Hej.
Nu behöver jag er expertis igen. Jag lägger in en bild så ni ser. I vårt vardagsrum har vi två fönster. Ett utav dessa tänkte vi göra till balkongdörr så vi kommer ut på altanen utanför. Problemet är att det sitter ett element där. Och under det fönstret där vi ska sätta dörren så går rören ned. Min fråga är då. Kan vi bara proppa elementet eller finns det något sätt att flytta. I vardagsrummet finns totalt 3 element och en luftvärmepump om det gör någon skillnad. Sen undrar jag vad arbetet kan tänkas kosta med att sätta in dörren.
Ett vardagsrum med två fönster, element under det högra, och möbler såsom soffa och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att bara plugga elementet kan vara svårt utan att det blir rörstumpar kvar som man kan snubbla på. Ska man bli av med rören så bör de pluggas under golvet och då kan man lika bra dra om nya rör och flytta eller byta ut elementet om det blir för brett. Har du inget element under fönster och balkongdörr blir det lätt kallras som kan bli obehagligt vintertid.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja det var lite det jag tänkte också. Det där med kallras. Men hur stort projekt är det att dra om det där då? För tanken var väl att om vi proppar så sätter vi balkongdörren en liten bit upp så man kan sätta en liten ramp typ över dom.
 
Enklast är ju att ni sätter balkongdörren där det högra fönstret sitter och skaffar ett mindre element så behöver ni inte plugga några rör och inte riskera kallras.

Det är inget större projekt, gissar på nånstans runt 5-6 tkr inklusive ny radiator.
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Fast som du ser på hur soffan står så är det inte ett alternativ alls. balkongdörren måste sitta på vänster sida. Vi har ingen annanstans att ställa soffan. Den går inte att ställa vid andra sidan heller tyvärr för den väggen kommer rivas halva.
Men exakt vad innebär det där med kallras?
 
Du skrev i ditt startinlägg att ni skulle göra om ett av era fönster. Inte att det tvunget var det vänstra ;).

Kallras är att det drar kallt från fönstren och denna kyla ramlar ner på golvet med kallt golv som följd.

Att skippa elementet för att soffan inte passar är en lite märklig prioritering. Men hursomhelst, skulle det gå att dra rör till ett nytt element från ett intilliggande rum istället?

Finns det källare så rören kanske är åtkomliga underifrån?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det finns "små element" som man kan bygga in i en sockel för balkongdörrar. De har lägre verkningsgrad men du löser problemet med rörstumpar och minskar kallras. Svårt att se på bilden men sockeln kanske blir djupare än väggen och dörren kan behöva monteras högre från innergolvet än ni tänkt.

Edit,
Jag försökte googla detta, kanske har jag missförstått ovan. Det kanske inte finns vattenburna att bygga in i sockel. Utan endast el. Vi får se om någon annan kommer in i tråden som vet mer.
 
Redigerat:
nej vi sätter balkongdörren på vänster sida för att soffan inte passar. att skippa elementet handlar helt enkelt om lathet. ingen källare. vi har torpargrund. till höger är en yttervägg och till vänster är väggen in till köket. bakåt är bara en öppen yta.
Men som det känns nu så skulle ett alternativ vara att dra ledningarna ovan golv åt höger för att sätta ett nytt lite mindre element under det kvarvarande förnstret. och då endera sätta en tröskel modellen högre och ihålig för att täcka rören eller lägga som en liten ramp över för att täcka dom. på något sätt borde det hur som gå att täcka dom. ska ta hit en snickare och en rörmokare så får vi se om dom har några tips. Men kommer ni på något annat skulle det helt klart vara bra. måste bara veta hur mycket utav rören som kommer sticka upp.
 
Med torpargrund kan rören dras om underifrån och flyttas helt till det högra fönstret.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Att vara lat när man bygger om är ingen bra idé. Att dra rören som du skriver kanske är genomförbart, men det kräver luftningsventiler på högsta punkten, och det kommer inte se klokt ut. Och definitivt inte med en sådan tröskel.

Så gör det riktigt, dra om rören i torpargrunden.

För det går inte att sätta balkongdörren till (delvis) vänster om vänster fönster och byta det vänstra fönstret till ett mindre? Det kräver så klart att ni flyttar på en regel och väggen är bärande så det är lite pyssel men det ser ut som att du borde kunna klara elementrören precis då och behålla befintligt element. Ekonomiskt blir det nog inte så stor skillnad, fördelen är att du behåller ett större element och att du troligen får lite mer ljus in i rummet.
 
men att dra rören i torpargrunden är det genomförbart? tänker om det ändå är i själva golvet eller om det helt enkelt är under?
 
Rören går högst sannolikt i golvet, men det går oftast att riva upp golvet underifrån via krypgrunden. Men det förutsätter så klart att det är tillräckligt med plats där så det går att åla sig in.
 
Rören går i bjälklaget högt upp på varma sidan.
 
Det var de jag tänkte. Plats i torpargrunden finns det är inga problem. Men frågan är vilket sätt som är bäst
 
Rörinstallation längs vägg där balkongdörren ska installeras, med synliga kopparledningar och avtäckt område på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte uppdatera er med hur det blev. Så här gjorde rörmokaren och det blev faktiskt jätte bra. Nu väntar vi hem balkongdörren som kommer om några veckor och snickaren som ska sätta in den. Han kommer sätta den ovanför rören och sen göra en tröskel över rören som går att ta bort. Jag tror det kommer bli jätte bra.
 
  • Gilla
Ralph and Frank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.