kan man flytta en elcentral utan att behöva dra nya kablar i hela huset?

finns det något tillåtet sätt att flåtta en elcentral från hallen till garaget 1,5m bort genom att skarva kablarna, istället för att dra om all el.

min el kommer in i garaget & är draget till en elcentral i hallen, där jag nu har ett fult gammalt proppskop. skulle vra mycke snyggare att ha proppskopet i garaget.
 
Enligt debatten här på forumet får man ju lägga flera faser i en kopplingsdosa så det borde gå att sätta en trave kopplingsdosor där nuvarande central sitter och sen sätta en ny men det blir troligen dyrare och det kommer att gå ett antal dosor som ska sättas på/i väggen.

Du borde ju bara behöva dra om trådarna mellan centralen och kopplingsdosorna plus ändra rören så de mynar i nya centralen. Det borde inte vara ett så stort jobb. Själva kopplingsjobbet i centralen inkl dokumentation och kontroller är nog den största delen av det hela
 
varken rör eller kablar kommer att räcka till det nya stälet så det går inte att dra om på det enkla sättet, tyver :(

många kopplingsdosor blir det, är det godtjänt alltså?
 
går det inte att byta ut fulingen mot en infälld??
 
El_-micke skrev:
går det inte att byta ut fulingen mot en infälld??

tror inte det finns plats för en infälld, eller så får man kanske göra plats. har inte tänkt på det alternativet. jag kanske kan göra stort hål i väggen så jag hamnar i rumet bakom :-/

inga andra alterna tiv på att flytta den då det skulle vara bättre
 
är det inte allt för många utgående grupper från centralen å dom går i vp-rör hade jag skarvar i dom och dragit om tråden
 
Jag hadde gjort detsamma

Öppnat vägg/tak vid befintliga centralen så att det går att skarva vp rören till nya centralen och sen dragit om tråden mellan centralen och koplingsdosorna. Kan ju vara tillfälle att fundera på hur jfb sektioner och grupper ska se ut också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.