Jag ska byta till normcentral och den är högre än den gamla centralen, det medför att jag måste flytta ned elmätare, huvudsäkringar mm.

Är det Fortum man kontaktar för att de ska stänga av elen in till huset under den tid det tar att flytta/kapa inkommande elkabel?
 
Ja det är fortum du ska kontakta om det är de som är nätägare. Sedan är det dom som kommer ut och flyttar elmätaren det får du inte göra själv.
 
Kostar det pengar?
 
Nätägaren ansvarar för inkommande kabel till första anslutningspunkten. Är detta i mätaren eller har du en servislåda innan dess? Du får inte göra något med deras kabel, du får betala för ändringar såvida du inte ska flytta mätaren till utsidan, då kan deras kostnad stås för av nätägaren.
Även servisbrytningar brukar kosta, om du bara vill ha strömmen från gatan avstängd en stund, men kolla deras hemsida eller ring, det kanske kan skilja mellan olika nätägare.
 
De flesta (alla?) nätägare kräver att det är en behörig elektriker som lämnar in anmälan om flytt av elmätare.

Dvs. du som (ej behörig elektriker) fastighetsägare kan inte själv kontakta nätägaren och begära flytt av elmätaren eller andra jobb som berör inkommande elledning.
 
Man kan ju fundera på om det inte blir billigast att köpa en normcentralkapsling med rätt form. Så Du slipper flytta det andra. Och förresten, kan Du inte behålla den befintliga centralen och bara komplettera med en kapsling bredvid för det som eventuellt ska tillkomma?
 
305 är inne på ett bra spår, det finn ju bredare centraler med färre rader så det bygger på bredden istället för höjden samt om det finns utrymme sidledes så två kapslingar brevid varandra som inte bygger lika mycket på höjden.
 
Hmm, ja det skulle underlätta väldigt mycket att byta till kortare central. Jag får kika på den lösningen

Jag har en Hager Gamma, 3-radig med 54platser. Den enda kortare jag hittar är med 36-platser som kan bli lite trång. Har Hager någon bredare? Eller annat märke hos Ahlsell?

Tack svaren!
 
Redigerat:
Man kan ju även sätta två kapslingar sida vid sida
 
Hager har ingen bred och kort central, men Garo kan kanske ha någon bredare variant.
 
En modern normcentral, får ju även sitta lågt. Så Du kanske kan sätta den nya där den får plats (längre ner?). Och sedan har Du den befintliga kvar också (med den nya som undercentral). Då torde Du få gott om plats i centralerna till betydligt lägre kostnad...
 
305 skrev:
En modern normcentral, får ju även sitta lågt. Så Du kanske kan sätta den nya där den får plats (längre ner?). Och sedan har Du den befintliga kvar också (med den nya som undercentral). Då torde Du få gott om plats i centralerna till betydligt lägre kostnad...
Frågan är hur snyggt det blir? Man byter ju till normcentral delvis för att slippa flera olika kapslingar i olika storlekar och kulörer.

//Patrik
 
Garo är jag rätt övertygad om att dom har en plåtkapsling som är snygg, den är bred och tvåradig.
Prata med en säljare om vad dom kan få fram, ta ett max mått du har på höjden, finns massa olika centraler!
 
Patrik_Hed skrev:
Frågan är hur snyggt det blir? Man byter ju till normcentral delvis för att slippa flera olika kapslingar i olika storlekar och kulörer.

//Patrik
Vi får väl kanske fråga TS om detta är en synlig plats, där utseendet har betydelse eller om det kanske är en dold skrubb, där endast funktionen räknas?
 
Utseendet har alltid betydelse, även om det syns eller ej!!

Sen kanske det har mer eller mindre betydelse. Men framför allt är det ju lättare om man har allt i samma kapsling och inte i flera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.