I garaget från 80-talet har jag en inkommande kabel som är avsäkrad via 10A från husets elskåp.
Den inkommande kabeln går till en kopplingsdosa och från den går 4 kulo:
2st går till ytterbelysning + uttag för motorvärmare
2st (markerad i grönt) som är dragna parallellt där den ena efter några meter går till takbelysning (1 lampa) och den andra fortsätter till ett vägguttag i garaget och sedan vidare till förrådsdel där det finns kyl/frys, element, uttag, separat taklampa.

Den grönmarkerade kulon som är spikklamrad längs gipsskivor börjar släppa på vissa ställen så jag skulle vilja flytta hela kalaset grönmarkerade kalaset från den ena långväggen till den motsatta väggen där det numera finns en riktig innervägg att spika på. Tämligen enkelt att fixa.

Men

Det hade varit trevlig med 2 extra taklampor samt några extra uttag i garagedelen.

Men framförallt så hade det varit bra med en egen central i garaget så förrådsdel, belysning, uttag kan säkras av separat. Sen även lättare möjliggöra framtida elbilsladdning.

, från ett mindre dagsprojekt som jag tänkte fixa själv (dvs, flytta kulon) till något större där jag behöver vänta på elektriker till höstkanten.

Vad säger ni; Visst är en ny central vägen att gå och isf se till att det går att ladda en bil utan att det tar 1 vecka att få den laddad.

Är det något man ska tänka på vid val av kabeldimension, central, huvudsäkring, etc?
 
  • Elektrisk kretsschema för ett garage med markerade kablar och anslutningar till belysning och uttag.
En 5G6 kabel/FK från mätarskåpet eller gruppcentralen inne, vilket beror bla på avstånd och hur man kan dra.

Om det dras från gruppcentralen inne så bör förgreningen ske innan gruppcentralen så att det går att slå ifrån gruppcentralerna var för sig.
 
P perraw skrev:
Vad säger ni; Visst är en ny central vägen att gå och isf se till att det går att ladda en bil utan att det tar 1 vecka att få den laddad.

Är det något man ska tänka på vid val av kabeldimension, central, huvudsäkring, etc?
En elcentral är väl alltid om det handlar om ett separat utrymme på lite avstånd från matande central, dvs olägenheten att återställa säkringar och JFB etc.

Det är du som bestämmer hur mycket effekt du vill kunna ta ut i garaget. Om det är elbil på tapeten så finns en besvärande faktor kring enfas/trefas som man behöva titta på, dvs vilken typ av matning som laddaren till påtänkt bil stöder. Det kan krävas en kraftig överdimensionering om man vill kunna ladda snabbt med enfas.

När man vet önskad effekt så kan man bestämma ledningsdimensioner etc utifrån dina lokala förhållanden. Matningspunkten ska ägnas en tanke också, speciellt om man behöver utgå med en kraftigare kabel. Det ska finnas plats för anslutningen. Men allting är görbart, inga problem.
 
Mikael_L
Och all kulo i garaget ska du i vilket fall riva bort.
Kulo är ej tillåtet där, den är endast tillåten i torra bostadsrum.
Och utomhus är det ett väldigt BIG No No

Välj sen gärna EXLQ (skulle åtminstone jag använt).
 
Kabelmässigt avstånd från garaget skulle jag tippa är 8m till mätarskåp och 12m till gruppcentral. Förmodligen enklare med mätarskåp eftersom det sitter på utsidan och huset har krypgrund. Sedan finns det 1.5m markrör mellan garage och hus. Garaget har sedan innervägg med VP16 ner till markröret.

Elbil är det inte frågan om på flera år. Min tanke är mer att förbereda för framtida bruk.
Om bilen stöder trefasladdning á 16A så är nog det att föredra framför 1fasladdning. Annars planerar jag inte ta ta ut mer effekt än vad jag gör idag, och säkringen har inte löst ut än :)

Om jag kompletterar med ett VP25 i garageväggen och sedan väntar in elektriker så borde det vara good enough.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.