Har två kopplingsdosor i hallen som jag planerar att flytta ca. 0,5m i sidled då en garderob ska byggas in i väggen.
Ena dosen innehåller trefas till spisen, min fråga är om det är enligt norm/praxis att dra fram tre svarta 2,5FK och märka dessa med tex partex, eller ska man dra fram tre olika färger till dosan?
 
Bäst är väl att fortsätta med de färger som den befintliga installationen har, förutsatt att det är såpass nytt att du har gulgrön skyddsjord (och blå nolla om nolla över huvud taget är framdraget).

För en spis så kvittar fasföljden egentligen så det är väl inget allvarligt regelbrott att inte märka faser alls.

Jag tror att den som jobbar dagligen med elinstallationer skulle dragit en svart, en brun och en vit/grå. Jag förstår dock frestelsen att som privatperson ta tre av samma färg för att få nån mängdrabatt alls på kabeln.
 
Jo tanken finns att köpa säg 2x20m svart och 20m blå och randig, samtidigt så är det 99:- det rör sig om, om jag skulle gå på 3 olika färg alt. (försumbart alltså).


Dock lite intressant och veta vad som är 'rätt' :)
 
För att undvika att det ser ut som hempul, så skulle jag använda de färger som yxis föreslår.
 
O
Nu kan jag inte förordningarna ordentligt, men min åsikt är varför fortsätta med något som är fel?
 
Reglerna säger att fasledarna ska ha färgerna brun, svart, grå, i den ordningen för L1, L2, L3, men de tillåter även att en av dessa färger används för samtliga fasledare. Dock kan det ses som olämpligt att byta färg i en dosa, utan det kan som yxis säger tvärtom vara mer lämpligt att följa den färgstandard som används i huset.
EDIT: Om det inte är direkt felaktiga färger som Odjuret påpekar.

Man kan undra varför dosan överhuvudtaget finns då en spisgrupp normalt inte har några förgreningar. Du skulle mao kunna ta bort dosan, skarva ihop rören och dra nytt hela vägen.
 
Redigerat:
Parantes-tillägg:

Jag utgick kanske godtroget från att färgerna är rätt om jord är gulgrön. Hittar man felaktiga fasfärger (speciellt om det är 2,5mm2 och inte bara 1,5mm2 - vem hade t.ex. gul eller grön 2,5mm2 liggandes?) i en sådan installation?

Med fortsätta med samma färger tänkte jag alltså att det kan vara svart-brun-grå/vit eller brun-svart-grå/vit (och jag skulle inte häpnas om grå/vit är L2 istället för L3).
 
Odjuret skrev:
Nu kan jag inte förordningarna ordentligt, men min åsikt är varför fortsätta med något som är fel?
Vad menar du skulle vara fel?
Jag var otydlig med färgerna i första inlägget, sorry. :)
Det är idag blå, gul/grön, vit, svart, och vad jag kunde se brun i dosan.

Såg dessutom att ClasO i grannbyn sålde FK2,5 i 10m längd. :)
2,5mm är inget som används dagligen, men rätt ska ju helst ändå vara rätt, men visst det hade inte varit superkul att behöva handla 5x100m 2,5 mm när det är runt 5x10m som behövs, men å andra sidan kan det ju inte vara kul jämt ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.