L
Hej!

Har precis flyttat in i första egna huset (wohoo!) och har mycket idéer men lite ont om kunskap inom vissa områden. I vardagsrummet vill jag flytta en dörr i en bärande innervägg (se bild). Utrymmet där jag vill sätta väggen låter ihåligt när jag knackar på det, så det borde vara träreglar + spånskiva.

Min ungefärliga angreppsplan är:
- Be en elektriker komma och ta bort alla kablar till uttag och ljusknappen
- Ta bort den gamla dörrkarmen och dörren
- Be "nån som kan" komma och regla igen större delen av dörren och förlänga hålet som finns en bit. Vem behöver jag här? Räcker det med en vanlig snickare, eller behöver jag någon som har bättre koll på bärande konstruktioner? Ser här även till att synka med elektriker så att det dras nya rör för elen, då vi vill ha strömbrytare och uttag bredvid den nya dörren.

Behöver jag söka bygglov eller liknande för detta, eftersom jag pillar på en bärande konstruktion? Det känns som ett mindre ingrepp då jag bara flyttar ett hål och inte tar upp ett nytt, men vad vet jag...

Anledningen till dörrflytten är att jag vill ha en soffa där TVn står och ha TVn på andra sidan av rummet, men det blir en orimligt liten soffa om jag inte flyttar dörren..

Tacksam för hjälp :)

Edit: Bilden bråkar.
 
  • halflytt3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.