Hej!

Vi har ett sidådär 15 år gammalt FTX aggregat bakom kryddhyllan ovanför spisen. Det är inga större fel på det utan det tuffar på och gör sitt jobb, men jag tycker det väsnas för mycket. Man hör det på hela nedervåningen och jag har svårt att slappna av. Så jag har egentligen två frågor:

Tror ni man skulle få ner ljudnivån genom att byta det rakt av mot ett helt nytt?
Hur stort projekt är det att flytta upp det till vinden? Någon som gjort detta och vet vad det skulle kosta om en firma gör det? Förstår att man måste skaffa en ny spisfläkt också då.

Huset är ett ganska standard 1,5 plans på 156 m2 från 80-talet.

Vänliga hälsningar
 
Kanske lagren i fläktarna som blivit dåliga med tiden och det är därför den låter mer nu?
 
H henk2055 skrev:
Hej!

Vi har ett sidådär 15 år gammalt FTX aggregat bakom kryddhyllan ovanför spisen. Det är inga större fel på det utan det tuffar på och gör sitt jobb, men jag tycker det väsnas för mycket. Man hör det på hela nedervåningen och jag har svårt att slappna av. Så jag har egentligen två frågor:

Tror ni man skulle få ner ljudnivån genom att byta det rakt av mot ett helt nytt?
Hur stort projekt är det att flytta upp det till vinden? Någon som gjort detta och vet vad det skulle kosta om en firma gör det? Förstår att man måste skaffa en ny spisfläkt också då.

Huset är ett ganska standard 1,5 plans på 156 m2 från 80-talet.

Vänliga hälsningar
Har du 156m2 så får nog aggregatet kämpa på ganska rejält.
Jag bytte bort mitt RDKB i samband med renovering av köket då fläkten var felplacerad och aggregatet var hade över 30 år på nacken.

Spirorören byggde typ 30cm från tak och det var inget jag önskade.

Nytt Heru 100 S på vinden. Nya spirorör lite här och där. Mindre modifikation av frånluften och en kombihuv på taket.
10t arbetstid från firman som drog lite spiro och monterade takhuven.
Aggregat: 22.000
Övrigt material ca 14.000
Arbetskostnad: ca 7500

Isolerade gjorde jag själv och självklart rivning.

Ekonomiskt försvarbart? Nej…..eller kanske ja, beroende på om fläktar och andra delar snart skulle bytas ut på gamla aggregatet.

Nu kan jag styra ventilationen. Ventilationen är mycket bättre. Spishällen har jag där jag vill ha den och…..några kr fattigare.

Hur knepigt det är att flytta upp på vinden beror nog till stor del på hur befintlig rördragning är.
Har du värme på den tilltänkta platsen eller kommer aggregatet att stå kallt?
Är 22.000 värt pengarna eller vill du återanvända det gamla aggregatet?

Mycket som är beroende på dig, ekonomisk kostnad och eventuell komfortvinst. Då går det inte alltid att bara se på kronor och ören.
 
Vad har du för aggregat?
Farsan hade ett innanför köksskåpet från 80-talet fram till typ nyss eller nått. Dom bytte kök samtidigt och det är nog några år sedan när jag tänker efter. Han ersatte det gamla med ett aggregat från Acetec. Jävlar vilken skillnad!! Jag tänker inte på att det sitter ett aggregat där. Hörs inget i rummen heller.
Det är ett toppanslutet aggregat och det finns såklart en uppsjö att välja bland.
 
R Runnis skrev:
Vad har du för aggregat?
Farsan hade ett innanför köksskåpet från 80-talet fram till typ nyss eller nått. Dom bytte kök samtidigt och det är nog några år sedan när jag tänker efter. Han ersatte det gamla med ett aggregat från Acetec. Jävlar vilken skillnad!! Jag tänker inte på att det sitter ett aggregat där. Hörs inget i rummen heller.
Det är ett toppanslutet aggregat och det finns såklart en uppsjö att välja bland.
Aggregatet jag har heter Villavent VR300 TK/B /4. jag tror det är från 2009 alltså inte jättegammalt, men jag hör att lagret i tilluftsfläkten börjar låta lite illa när jag öppnar kåpan, men jag tror inte att det står för det mesta ljudet ute i rummet. Skall kolla in Acetec!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.