Vi ska köpa ny lägenhet och har varit och sett på en där badrummet är relativt nytt (2005), men där planlösningen inte helt passar våra önskemål. Längs med ena väggen finns, från vänster:1. tvättmaskin, 2. kaklad skiljevägg mellan tvättmaskin och duschnisch på vilken blandare är monterad (invändiga rör), 3. glasskiljevägg mellan dusch och toalettstol.

Vad vi skulle vilja göra är att flytta tvättmaskinen, ta bort skiljeväggen med duschblandaren och sätta in ett badkar istället. Hur kan detta göras på smidigast sätt, och ungefär hur mycket kan det kosta? Måste allt kakel på berörd vägg bort, eller kan man bara ta bort kakel där det behövs för att kunna montera blandare och få bort fula märken efter kran för tvättmaskin etc?

Hek säkert dumma frågor, men det är första gången som jag övervägt ingrepp i ett badrum :)
 
det är nästan omöjligt att svara på...
är väggen byggd så att den är tätskiktad ihop med övriga väggar och golv så går det inte att riva väggen och få tätskiktet 100%, då måste allt göras om.
Är väggen däremot byggd efter att golv / väggar tätskiktas så är det kanske möjligt att riva den och få det bra.
 
Rita en bild, men gissningsvis måste ni riva rubbet och bygga om från scratch.
 
Consensus skrev:
Rita en bild, men gissningsvis måste ni riva rubbet och bygga om från scratch.
Menar du riva hela badrumet, eller hela väggen?
 
piggy_man skrev:
Menar du riva hela badrumet, eller hela väggen?
Han menar hela badrummet förutsätter jag.

Jag håller med Nino är väggen en egen enhet med separat skikt så kan det med försiktighet gå att få ner och återställa för en rimlig summa.

Annars kan det för en duktig hantverkare gå att få hyffsat tätt och snyggt men inte på ett sådant sätt att hemförsäkringen kan gälla om det händer någon vattenskada. I en BRF är detta inte så rekommenderat då följdskador hos grannar eller som drabbar själva fastigheten (föreningen) kan via regresskrav åläggas er. De värsta krav jag sett var när 4-5 lägenheter var förstörda och en enskild lägenhetsinnehavare åkte på kostnaden inkl boendekostnader för de berörda familjerna, återställning mm

Så är det tätskiktat med övriga väggar o golv vilket är troligast och ni inte vill leva med några chansningar och eget ansvar (utan skydd från försäkringen) så får ni räkna med att riva hela badrummet och göra om. Kostnad om ni vill ha kakel igen allt mellan 80-200 000 för normalt badrum. Med målad väv o plastmatta kanske 35-50 000

Priserna är dock rätt höftade en sen söndagkväll o räknat utan eget arbete o med normala material inget extravagant
 
Redigerat:
Typiskt! Himla irriterande att en sak som för en lekman som mig verkar så "lätt", i själva verket är ganska komplicerad, eller i vart fall dyr! För ja åka på ersättningskrav från förering/grannar känns ju som mindre roligt!
 
piggy_man skrev:
Menar du riva hela badrumet, eller hela väggen?
Hej, jag tolkar din beskrivning som att det är vatten uppdraget i den vägg som du önskar få bort. Bara det antyder att väggen inte bara är att riva, utan det kommer att få följdverkningar på resten av tätskiktet.

Så jag gissar fortfarande att det behövs rivas och byggas om från början - alltihop alltså.
 
Kan man inte dra utanpåliggande vatten och fixa det på nått sätt då?
 
Det beror på var stammen går. Man ska ha en jäkla tur för att detta skall funka, och ännu mer tur för att det inte skall se ut som taikon efteråt.

Börjar man riva så är tärningen kastad. Jag anser att man inte ska börja riva i ett badrum utan att vara mentalt inställd på att bygga om hela klabbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.