Hej!
Inte helt hundra på området därför så vill jag vända till er som har lite mer kunskap inom el.

Vi ska byta badrumsinredning och vill därför flytta gamla badrumsskåpet med belysning och eluttag till lill toa.

Nu när jag skulle undersöka hur belysningen såg ut i toan så noterade jag att det inte finns någon jord där.
Det sitter bara en plafond lampa på väggen långt upp ovanför handfatet.

Nu till frågan. Funkar det att sätta skåp med belysning och uttag ovanför handfatet som är av metall när det inte finns jord?

Gissar att det inte är godkänd då vatten och metall inredning utan jord känns riskabelt.
 
Uttag i badrum måste ha jord och skyddas av en Jordfelsbrytare
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Uttag i badrum måste ha jord och skyddas av en Jordfelsbrytare
Det finns inbyggd jordfelsbrytare i skåpet men det kanske inte hjälper när det inte finns jord.
 
Jordfelsbrytaren (om det verkligen är en sådan, ovanligt med jfb inbyggd i en möbel) fungerar iofs. även om inte jord kopplas in. Men det är ett krav att skyddsjord OCH jordfelsbrytare finns.


Dessutom förutsätter jag att uttaget i skåpet är av jordad typ? Det är ett grovt fel att installera ett sådant utan att ansluta jord.

Så inkoppling utan jord vore fel av många olika skäl.
 
H hempularen skrev:
Jordfelsbrytaren (om det verkligen är en sådan, ovanligt med jfb inbyggd i en möbel) fungerar iofs. även om inte jord kopplas in. Men det är ett krav att skyddsjord OCH jordfelsbrytare finns.


Dessutom förutsätter jag att uttaget i skåpet är av jordad typ? Det är ett grovt fel att installera ett sådant utan att ansluta jord.

Så inkoppling utan jord vore fel av många olika skäl.
Jag tror det är ganska vanlig med inbyggd jordfelsbrytare på liknande skåp med överliggande belysnings del (se bild)

Men hur som helst vill jag så klart inte riskera att någon råkar illa ut.

Det får bli enbart överskåpet utan belysnings/uttags delen.
 
  • Överskåp med inbyggd belysning och kablar markerade, utan monterad jordfelsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då lärde jag mig ngt. nytt.
 
Vad står det på ”klisterlappen” vid eluttaget? Det är inte så att den inringade ”prylen” är en transformator till eluttaget som bara är till för rakapparat?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är första gången jag hör talas om en badrumsarmatur med inbyggd JFB. Det är samtidigt tveksamt att det är en transformator till 115 V eftersom uttaget har jordbleck.

Men för att den inbyggda JFBn ska kunna göra sitt jobb fullt ut behöver armaturen skyddsjord. Det är visserligen en toa, inte badrum, men skyddsjord behöver du ha till denna armatur.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är första gången jag hör talas om en badrumsarmatur med inbyggd JFB. Det är samtidigt tveksamt att det är en transformator till 115 V eftersom uttaget har jordbleck.

Men för att den inbyggda JFBn ska kunna göra sitt jobb fullt ut behöver armaturen skyddsjord. Det är visserligen en toa, inte badrum, men skyddsjord behöver du ha till denna armatur.
Tack!
Ja det var det jag hade misstänkt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är första gången jag hör talas om en badrumsarmatur med inbyggd JFB. Det är samtidigt tveksamt att det är en transformator till 115 V eftersom uttaget har jordbleck.

Men för att den inbyggda JFBn ska kunna göra sitt jobb fullt ut behöver armaturen skyddsjord. Det är visserligen en toa, inte badrum, men skyddsjord behöver du ha till denna armatur.
JFB inbyggd i badrumsskåp med inbyggt uttag var rätt så vanliga på den tiden som kravet på JFB i badrum kom. Att det inte blev så väldigt vanligt berodde troligen på prisbilden, dom skåpen kostade ungefär dubbelt mot dom utan JFB. Alla "dom stora" tillverkarna saluförde modeller med JFB.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.