Tjena som rubriken lyder så ska jag ta bort min gammla avluftning på grund av att den är i vägen...

Frågan är ju då om jag bara kan sätta en sån där ventil med membran från tex handfatet?
Eller måste jag bila upp mitt betonggolv och koppla på mig så jag får 110mm rör!?

skriv vad ni vill veta för att kunna ge ett bra svar.
 
Tydligen är inte ventilerna 100%-iga. Kan lukta lite och det kan bli dåligt drag är vad jag hört, men har ingen egen erfarenhet.

75mm rör skall annars räcka för avluftning.
 
Okey... ja jag vet inte exakt vad jag har för avlopp till handfatet men inte är det 75mm... Hmm... Kanske kan ansluta till varje handfats avlopp... vill säga på 3 ställen.. borde man ju gardera sig lite....
vad tror ni?
 
Du har troligen 50mm anslutning till handfatet det brukliga är att man använder 75s eller 110s vacumventil. Hur menar du att det befintliga röret är i vägen? Ändå från golvet? Det är rätt vanligt att man kapar av det gamla röret och sätter in en vacumventil vid golvet.
 
pipewelder skrev:
Du har troligen 50mm anslutning till handfatet det brukliga är att man använder 75s eller 110s vacumventil. Hur menar du att det befintliga röret är i vägen? Ändå från golvet? Det är rätt vanligt att man kapar av det gamla röret och sätter in en vacumventil vid golvet.
Ja alltså det ser ut så här... det är en liten toa som ska rivas bort och då har den avluftnings röret i ytterhörnet... så skulle jag lämna det gjutjärns röret där så skulle det stå mitt i den nya rummet.. hänger du med?
Så därför vill jag nu ha avluftningen på ett annat ställe.....


jo det är nog 50mm jag har... hmm hur ska jag göra då? jag vill ju inte ha en ventil i golvet :p
 
Ingen som har ett bra tips? funkar det inte med att dra avluftningen från handfaten på 3 olika handfat??? 3 * 50mm = 150mm eller?
 
Går det inte att gå på med ett rör under den platsen där avluftningen går nu och gå upp en annan väg? Kanske en snabbskiss i paint eller liknande kan bidra till andra lösningar? Har själv inte testat ventiler då jag inte haft behov men allt med rörliga delar och avlopp känns olustingt för mig.
 
där sa du nått jag inte tänkt på...... kanske bara bryter upp golvet och drar om den och upp på ett annat ställe... men var skulle det bli.... hmm får fundera lite på den...

Vad är det som avgör hur högt den måste dras?
 
Luftningen ska nå över den högsta vattenspegeln.
 
Jenzza skrev:
Luftningen ska nå över den högsta vattenspegeln.
hehe okey och på svenska? över handfaten eller vad menar du?
 
Det lär inte räcka med 3 små avluftningar. De små vacuumventiler som finns för montering vid handfat är bara avsedda att avlufta själva handfatsavloppet, det är i fallet att man har väldigt lång 50mm dragning från handfatet.
 
Högsta möjliga vattenspegel i huset brukar vara ovankanten på tvättstället på det översta våningsplanet.
 
Okey men då kan jag ju då fortfarande vara kvar på första våningen.... inget vatten på övervåningen.... hmm jaja får fundera lite till på det där hur det blir....
 
Har inte greppat de där med avluftning, gäller det alla hushåll nu mer eller är det vid speciella fall som att man har avlopp på övervåning eller grenat om befintligt avlopp som det behövs avluftare?

Har ju inte sett till några avluftare i äldre hus precis..

När rörisen drog om vårt enskilda avlopp så pluggades den gamla stammen samt så satte han ett 75mm rör som avluftare, blev lite fundersam men man skulle tydligen göra så.

Följdfråga..går det på nått sätt att ha avluftningen inomhus med någon typ av "klocka" som öppnas om det skulle behövas?, avluftningen sitter inte i själva badrummet utan i ett litet utrymme där tvättmaskinen kommer att stå, finns även en tallriksventil där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.