Hej,

Jag planerar att flytta köket i min lägenhet. För att inte behöva riva badrummet ocg ta stammarna därifrån så villjag försöka utnyttja huvudstammarna som finns i nuvarande kök. Sista raka delen dras på väggen i en garderob och resten under golvet.

Fråga, går det att dra ett köksavlopp (50 mm) som bilden visar? Naturligtvis med 2x45 eller 3x30 vinklar i hörnen.
 
  • Ritning som visar nuvarande och planerat vatten och avlopp för ett kök, med ledningar längs väggen och under golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det blir svårrensat så försök dra med färre vinklar. Och gärna 75 mm rör för köksavlopp, det guckar igen något otroligt från köksavlopp.
 
Om du bor i BRF måste du har tillstånd av föreningen. Glöm inte det. jag som ordf hade inte godkänt din föreslagna dragning.
se tidigare kommentar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S saltet skrev:
Om du bor i BRF måste du har tillstånd av föreningen. Glöm inte det. jag som ordf hade inte godkänt din föreslagna dragning.
se tidigare kommentar
Det vet jag. Kommer även behöva konstruktörsutlåtande.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det blir svårrensat så försök dra med färre vinklar. Och gärna 75 mm rör för köksavlopp, det guckar igen något otroligt från köksavlopp.
Eftersom att jag vill korsa så få golvåsar som möjligt är detta enda lösningen. Kommer anlita en konstruktör för att titta på hur golvåsarna måste förstärkas efter håltagning. 75 mm kommer inte vara möjligt.
 
Får man ens ha 90-gradiga vinklar under golvet?

Kanske det finns andra stammar i byggnaden som du får koppla in dig på? Jag vet att det känns lite långsökt men kanske värt att undersöka?
 
oshu oshu skrev:
Får man ens ha 90-gradiga vinklar under golvet?

Kanske det finns andra stammar i byggnaden som du får koppla in dig på? Jag vet att det känns lite långsökt men kanske värt att undersöka?
Om jag gör som bilden blir det 2x45 eller 3x30.
Tyvärr finns inget annat.
Andra i huset har dragit från badrummet, men då måste ju det rivas och det vill jag inte.
 
Du blir ju av med en 90 om du börjar nedåt istället för åt höger. Är det ett alternativ?
 
jonmo jonmo skrev:
Du blir ju av med en 90 om du börjar nedåt istället för åt höger. Är det ett alternativ?
jonmo jonmo skrev:
Du blir ju av med en 90 om du börjar nedåt istället för åt höger. Är det ett alternativ?
Förstår inte riktigt hur du menar. Det jag kom på är att jag skulle kunna dra 45 grader över öppningen mellan köket också hallen, då blir det 2 st 45 grader istället för 2 st 90 grader.
 
Menade likt den gröna linjen. Ett alternativ skulle också vara enligt den ljusblå.
Ritningar som visar alternativa dragningar för vatten och avlopp med gröna och ljusblå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.