Hej,

Uppskattar råd för ett relativt stort ingrepp: flytt av kök och trappa i en etage/sekelskifteslägenhet.

Vi skulle vilja flytta på köken från nedre till övre våningen (markerat med svart). Övre våningen är en vindsvåning så det finns tyvärr inte möjlighet att flytta köken till något annat ställe. Spiraltrappan behöver dock också flyttas för idag är det en brant rackare... :) Det borde bli en "riktig" trappa (markerat med tegelrött och pil) så att man lätt kommer upp 3,5 meter till övervåningen ;)

Lyxproblem skulle ni kunna tycka...

Mvh, Michaela
 
  • Planlösning nedre vån.jpg
  • Planlösning övre vån - Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning övre vån - Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det som kan bli problem med va dragningar är ju vart va stammen kommer om det bara ska vara kök på avlopps ledningen räcker det att ni drar 75mm till diskhon dra kopparrör i dm 15mm lr liknade.
men jag förstår inte själva frågan riktigt vad är det du undrar över.
 
Hej,

Tack för snabbt svar. Det jag undrade var om det gick att bygga kök på övervåningen och dra VVS på ett rimligt sätt utan att kostnaderna drar i väg. Det finns som sagt toa på övervåningen nära där vi vill ha nya köket. Menar du att koppla diskhon till det avloppssystemet?

Alternativt, skulle man kunna dra upp avloppet från toan/kök på nedrevåningen om det inte är optimalt att utnyttja avloppet till toan på övre våningen, dvs bara göra ett hål i taket och förlänga befintliga rören uppåt?

Jag undrar också om det är lätt att göra sådana ingrepp som nämns ovan.

Viktigaste av allt vill jag behöver veta är om denna typ av ingrepp medför rimliga kostnader eller om det bara är lönlöst att försöka? Jag vet ungefär vad nytt kök kostar, men har ingen aning om vad VVS arbetet kan gå på.

Finns det risk att bostadsrättsföreningen ej godkänner detta, behöver man tillstånd med tanke på att man inte påverkar grannarnas stammar?

Vore tacksam för snabbt svar.

Mvh, Michaela
 
Sekelskiftes BRF hus, låter som det kan bli problem med hållfasthet med ombyggad av trappan. Avloppet från köket går nog att ordna IOM det finns en stam upp till övervåningen eller att man drar rakt ned och ansluter i nedre våningen.

Kul bekymmer!

Protte
 
vist går det att dra avloppet ret jenom golv/tak men det blir eventulet inte snyggt det beror på hur du tänker dra det men det som är enklast tycker jag är att komma upp från golvet det du gör är att sätta en 110/75grenrör 45grader och drar 75 till köket och när du har kommit igenom golvet ska du förminska till 50 du kan dra 50 hela vägen men då är det större risk för stopp. det är rätt dyrt med delarna du kan kolla på rinkebyrör för att kolla på lite priser för du får räkna på vilka delar du behöver ha mm
 
I en ombyggnad som detta - som jag uppskattar till flera hundra tusen kronor - så behöver du inte bekymra dig om kostnaden för rördelarna. Kan inte bli mer än en tusenlapp.

Dessutom så användes väl gjutjärnsrör förr i tiden och ska ni ändå riva halva lägenheten så är det nog lika bra att byta alla rör på en gång. Fortfarande överstiger arbetsinsatsen materialpriset avsevärt.

/V
 
En kankse dum fråga....
Varför vill ni göra så där?
Jag tycker att lägenheten ser rätt bra planerad ut som den är.

Jag skulle gissa att ni behöver åtminstonde godkännande av föreningen för att göra en sån ändring.
Bygglov skulle ni inte få om ni inte drar upp hiss till översta våningen. För toa, kök och sovmöjlighet måste vara tillgängliga för rullstolsburna om man ska söka och få bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.