Hejsan,

Jag har fått bygglovet beviljat och skall träffa kökstillverkaren i januari för att gå igenom köket.
Då slog det mig. Får man byta plats på t.ex. spisen, diskhon och ugnen efteråt att bygglovet redan är godkänt? Alla dessa saker finns ju utritade på det godkända bygglovet.

T.ex. så kanske vi vill flytta diskmaskinen så den är på en annan plats. Och ge en ny plats för spisen och diskhon. Men allt inom samma kök såklart. Bara flytta om funktionerna.

Kan man göra så? Måste man meddela det någonstans?
 
  • Gilla
Kristina Frimodig
  • Laddar…
Det borde gå, men det är kanske bäst att fråga handläggaren först?
 
Normalt så är ju inte en köksombyggnad lovpliktig. Men om du gör köket samtidigt som något annat lovpliktigt som ex. ett nybygge av hus. Då kan bygglovet vara villkorat med vissa regler som ex. handikappsanpassning (tillgänglighet).

Då misstänker jag att bygglovsmyndigheten kan ha synpunkter. Dvs. att tillgänglighetsreglerna måste vara uppfyllda iallla fall till slutbesiktningen.
 
Så det bästa är att fråga helt enkelt?
 
Du får nog berätta vad du sökt bygglov för, alltså vad det gäller för åtgärder.

För jag har aldrig hört talas om att folk söker bygglov för en köksrenovering.

Men någon gång skall väl vara den första :)
 
Oj, ursäkta! Det va så uppenbart för mig, att jag glömde skriva det :) Men det är ju såklart omöjligt för er att veta.

Bygglovet gäller nybyggnation av villa!
 
ska du ha vedspis kan det bli strul om du ska flytta runt den
 
Så skall man också tänka på att aldeles bortsett från bygglov, så kan det få rätt stora konsekvenser på konstruktionen av huset om man flyttar fritt. Ex. det måste gå att ordna fläktkanalen för spisfläkten. Även el o VVS påverkas, men det går otast att fixa, det finns ofta utrymme för rördragning bakom sockeln under skåpen.

Just det där med ventilationskanalen missar många, så får det bli en ful låda uppe vid taket.
 
För att svara på grundfrågan, nu när vi vet att det är fråga om ett nybygge, så alla bekymmer om ändringar av ventilationskanaler eldragning och annat är ovidkommande.

Du kan byta plats på spis och diskbänk, kyl och frys etc och det påverkar inte bygglovet.
När det är färdigbyggt har du säkert gjort ett tiotal andra ändringar: Flyttat en dörr en halvmeter i tvättstugan, ändrat höjden på ett fönster och dylikt.

Då kan det vara dags att i en relationsritning redovisa gjorda förändringar om byggnadsavdelningen tycker att det behövs.

Enda anledningen över huvud taget som jag kan se att man har med en planritning på inredningslösningen i bygglovsansökan är att det skall gå att kontrollera att tillgänglighetskraven uppfylls, dvs dörrbredder, storlek på hygienutrymmen osv.

Men kolla med bygglovshandläggaren nu hur han/hon ser på saken.
 
  • Gilla
MissPettersson
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
För att svara på grundfrågan, nu när vi vet att det är fråga om ett nybygge, så alla bekymmer om ändringar av ventilationskanaler eldragning och annat är ovidkommande.

Du kan byta plats på spis och diskbänk, kyl och frys etc och det påverkar inte bygglovet.
När det är färdigbyggt har du säkert gjort ett tiotal andra ändringar: Flyttat en dörr en halvmeter i tvättstugan, ändrat höjden på ett fönster och dylikt.

Då kan det vara dags att i en relationsritning redovisa gjorda förändringar om byggnadsavdelningen tycker att det behövs.

Enda anledningen över huvud taget som jag kan se att man har med en planritning på inredningslösningen i bygglovsansökan är att det skall gå att kontrollera att tillgänglighetskraven uppfylls, dvs dörrbredder, storlek på hygienutrymmen osv.

Men kolla med bygglovshandläggaren nu hur han/hon ser på saken.
Tack för det bra skrivna svaret! Hustillverkaren ringde så passade på och fråga, och de sa samma sak. Det va därför man hade köksmötet innan alla ritningar gjordes klart. Så det känns ju skönt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.