Hej,
Jag har dragit kabel från en lamputtag för att hänga min taklampa på ett annat ställe.
Detta uttag fungerade felfritt, fram tills jag hade dragit kabel och kapade av det som blev över.
Då slog det en gnista och sen dess får jag ingen ström, även när jag testar lamputtaget utan förlängningskabeln.

Detta hände utan att någon säkring gick, och allt annat fungerar precis som vanligt.
Vad kan ha gått fel?!
 
  • Gilla
knipo
  • Laddar…
Det låter som att du borde titta på säkringarna en vända till. Är det porslinssäkringar eller dvärgbrytare? Porslinssäkringar kan gå utan att pärlan åter ut synligt. Sedan kan ett tips vara att ta ut säkringen innan du börjar en annan gång. Kortslutningar är dåligt, och det kan hända ännu sämre saker.
 
nybörjarmisstag.
det är porslinssäkringar, samma säkring används till fler lampor och uttag, så den har inte gått.
har dimmeruttag och enligt det jag har googlat fram, verkar det som att dimmeruttagen har säkringar i sig, vilket troligen har gått... om inte andra har andra tips
 
Det kan mycket väl ha gått en säkring i dimmern. Också tänkbart är att dimmern gått sönder. Skruva loss den och titta om där finns en säkring är ganska enkelt. Görs med fördel med urskruvad propp.
 
problem solved! det var säkringen i dimmern som hade gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.