Hej,

‎Ny på detta forum och hoppas man kan få lite mer klarhet i detta.

Jag och min sambo står inför lgh köp men det hela bygger på att man kan flytta in köket till vardagsrummet.
Mäklare säger att det ska gå då badrum ligger vägg i vägg med det framtida köket.

Mina frågor är vad en sån här flytt skulle uppskattningsvis komma att kosta? Kan man undvika att behöva ta sig igenom kakel från badrummet och vad krävs i såfall?

Ge gärna tips på hantverkare som gjort liknande jobb bra eller om ni har andra referenser.

Vänligen se bilder nedan. Har även bild på orginalritningarna där man ser att vatten/avlopp går under lägenheten genom vardagsrummet.

Mvh, Daniel
 
  • Schematisk ritning av en lägenhet som visar planlösningen för kök/vardagsrum, sovrum, badrum och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med markerade utrymmen för allrum, kök, badrum och hall samt noteringar om möjlig avvikelse från verkligheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där blir komplicerat, badrummet behöver också göras om rejält förmodligen och ventilationen måste kunna lösas på nya platsen.
Enklare med avlopp och vatten om köksbänken skulle vara på samma sida som badrummet.
Ni måste ta dialogen med BRF om det är tillåtet att göra detta innan ni skriver på. Mäklaren går inte att lita på.
 
Tack för ditt svar!

Tanken var ju isåfall att ha disko och diskmaskin på väggen mot duschen. Men du anser att det är ett för stort ingrepp ändå?

Ne mäklaren har vi inte någon större tillit till.
 
D Demoko skrev:
Tanken var ju isåfall att ha disko och diskmaskin på väggen mot duschen. Men du anser att det är ett för stort ingrepp ändå?
Utan att ha sett någon av verkligheten här så är nog det enklaste inkommande vatten till nya köket. Däremot avloppet måste ju kopplas på stammen så då behöver man förmodligen bila upp golv och väggen (?). Ventilationen kan också bli en utmaning.
 
Instämmer, tror det blir utmanande. Ritningar eller utredning av stammars placering och status blir avgörande. Min gissning är att stammen står i närhet av wc, dvs utom räckhåll för nya köket.
 
Som redan sagts så måste även ventilationen ses över.
vatten och avlopp kan bli en utmaning. Hade nya köket legat i direkt anslutning till badrummets handfat hade man kanske kunnat ansluta sig relativt enkelt utan att riva allt för mycket. Nu måste ni ju ta er via duschutrymmet vilket inte är helt enkelt. Ni får kanske räkna med ett helt nytt badrum i kalkylen då också.

Viktigt också att föra en dialog med bostadsrättsföreningen. Det är föreningen som äger lägenheten inklusive alla rör, stammar och ventilation. Ni äger bara rätten att bo där.

Till sist. Lita inte ett skit på vad mäklaren säger. Han säger vad som helst bara för få sälja och behöver egentligen inte kunna nånting om sådana tekniska saker. De är dagens motsvarighet till hästhandlare.

Satt själv på ett tåg och tjuvlyssnade på en mäklare som varit på nån karriärdag på högskolans mäklarprogram. Där fanns två inriktningar; en med lite mer tekniskt innehåll och en med fokus på sälj. Mäklaren sågade helt den tekniska inriktningen och tryckte på att det absolut var sälj man skulle läsa om man ville bli nåt. De tekniska delarna var för honom helt värdelöst att kunna
 
  • Gilla
Demoko
  • Laddar…
Jag har bifogat en pdf med orginalritningarna. Inte bästa kvalitet men man ser hur vatten/avlopp går i källaren, vilket är precis under det tilltänkta vardagsrummet och köket. Vad tror ni?
 
  • Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
Allt går men det stora problemet blir nog fläkten om du nu inte kör häll med fläkt och utblås i sockel.
Avlopp och vatten finns i närheten men risken är att du får renovera hela badrummet också då du kommer pilla vid duschen.

jag förstår annars tanken med flytten då det är mer värt med eget sovrum.
 
Förutom stammar, vatten o.s.v. måste du också in och ändra i ventilationen som ju är föreningens ansvar. I kök ska det vara frånluft och i sovrum tilluft, det vill säga ventilationen ska vara tvärtom mot vad det är idag i lägenheten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.