Hej alla!

Jag skulle först och främst vilja fråga om någon har en idé vad ett sånt här projekt skulle kunna att kosta.

Projektet: Tanken är att flytta köket till där det står ´´Sovalkov´´ och sedan bygga ett sovrum i det nuvarande köket. Köket är tänkt att gå längs med väggen, och skiljeväggen för sovalkoven skall tas bort.

För info så sitter elcentralen i lägenheten till höger om entrén, och lägenheten är 37 kvm.
Obs lägenheten på ritningen är inte helt skalenlig.
 
  • Oritad planritning av lägenhet, 37 kvm, med sovalkov, kök och vardagsrum markerade, avsett för renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Vet bara att det krävs godkännande av föreningen (om det är bostadsrätt) ändring av ventilation som krävs är komplicerat.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser ut att vara mycket besvärligt att ansluta vatten och avlopp som är borta i sovalkoven till rören som finns i nuvarande kök och badrum. Blir i så fall lättare att ha köket i vardagsrummet men mot badrumsväggen för då går det ju att dra dem om hörnet bara till nuvarande rör. Blir inte heller så långt för kökets frånluft.
 
  • Gilla
CarlJohansson och 1 till
  • Laddar…
Klar försämring att göra så oavsett om du får till vatten/avlopp. Det görs lite för mycket märkliga ombyggnader nu för tiden. Men det är bara vad jag tycker.
 
  • Gilla
CarlJohansson
  • Laddar…
Håller med Birgit S. Badrumsväggen är en bra lösning Det blir jättelångt att dra vatten och avlopp till sovalkoven. Om det ens går, kommer kostnaden bli mycket stor - golven måste upp. Som lägenheten ser ut nu, ligger allt VA i samma vägg - ett bra sätt att få ned byggkostnader.

Jag förstår absolut varför du vill bygga om en 1a till en tvåa. Svårt att ha råd med större lägenhet i alla lägen. Jag tror det skulle gå att få till ett OK kök med arbetsyta i Lform (Inga överskåp där) + ljus i vardagsrum om du tog bort nuvarande sovalkov. Gjorde en enkel skiss. Tog bort hallväggen för att få större yta eftersom du har så stora garderober där ändå.. men den kan såklart vara kvar också.

Steg 1 är att kontakta föreningen.

Ritad planlösning av en lägenhet som visar förslag på ombyggnad med kök i L-form och utan sovalkov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarlJohansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.