Hej

Jag har ett litet problem att få till så att "rätt" jack blir huvudjack. Problemet är detta:

I huset var teleledningarna redan dragna när vi flyttade in för 2 månader sen. Alla jack var parallell kopplade. Det visar sig att där ledningen kommer in så delas den i två, alltså originalledningen är skarvad med två stycken ledningar utan nån form av telefon jack imellan. Ena ledningen går till över våningen och den andra går runt i nedervången. Numera så är jacken nere serie kopplade och även de uppe, i de två slingorna vill säga. Original delningen av sladden i hallen är dock kvar. Problemet är att jag skulle vilja få det första jacket uppe att bli huvudjack, helst utan att behöva dra runt en hel massa ledningar och jag antar att det just nu inte finns något huvudjack efter som ledningen delar sig utan att den går igenom någon telefondosa.

Jag läste om det goda rådet att man skull använda alla fyra ledningar i sladden för att leda tillbaka signalen. Problemet är då att båda ledningarna som går från inledningen enbart har två trådar i sig. Dessa två trådar är tillpåköpet stål eller liknande (vanlig matt metall) inte koppar alltså.

Så, hur göra för att få första jacket uppebli huvudjack (för ADSL) och påverkar tråd typen hur bra signalen blir, ocvh i sådana fall hur mycket?

mvh

/Petter
 
Telekabel är nästan alltid av "silvrig" metall och är alltså inte koppar.

Du får koppla det ingående paret till din extra tråd. Koppla på extra tråden på det jacket du vill ha som huvudjack. Därefter kopplar du på det första jacket på huset och där tar din nuvarande lösning vid.

Alltså

- Ingående par till det du vill ha som huvudjack
- tillbakakoppling till det som idag är ditt första jack
 
Köp en 1'a jack -flytt sats från Teliabutiken så slipper du eländet med att koppla om och får enkelt 1'a jacket där du vill ha det på 5 min. Rekommenderas varmt.
 
Köp en 1'a jack -flytt sats från Teliabutiken så slipper du eländet med att koppla om och får enkelt 1'a jacket där du vill ha det på 5 min. Rekommenderas varmt.
Fast då måste det dras nya kablar, och det extra par som redan finns i väggen används inte. I princip är det samma sak som det jag beskrev, men det är utan skruvandet på själva jacket.

Någonstans på Telias sida finns info om hur du flyttar jacket.
 
Då verkar det in bättre än att jag kommer vara tvungen att dra lite nya ledningar. Det tråkiga är som sagt att de som går från ledningen som kommer in i huset inte har två par ledningar i sig utan bara ett par, riktigt retligt faktiskt.
 
Televerket drog kablar på det sättet förr!
 
Visste de inte om att det skulle komma ADSL?!? :)
 
ADSL behöver inte sitta på första jacket , fungerar utmärkt med parallellkoppling.
Enda anledning man rekommenderar första jacket är för att annars bryts förbindelsen om man svarar i annan telefon.
(eftersom både intrenet och telefoni fungerar samtidigt)

Har du paralellkoppling kör på bara.

/Albin
 
Du kan få problem med brus och annat oljud om du lägger telefoner före eller parallellt med filtret.
 
Vi har modemet ikopplat på övervåningen och det fungerar hyffsat. Problemet är att det bryts om man surfar och man svarar i telefonen. Om man pratar och börjar surfa sen funkar det dock utmärkt.

Som det verkar nu tror jag att det får bli en liten investering. Först flytta huvudjacket och det kommer få bli antingen ett nytt jack i hallen eller så i min 9måns dotters rum. Sen får jag helt enkelt köpa till mig ett trådlöstnätverk så jag får signal till övervåningen.

Helt kasst att de inte använde ledning med fyra trådar i när de drog om förut, då hade allt varit enkelt fixat.
 
"Förr" var det inte ens meningen att alla skulle ha telefon. Absolut inte två telefoner!!!
 
... och telefonen skulle vara i hallen...
 
...och du skulle svara med ditt telefonnummer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.