Hej!

Planerar att bygga nytt hus. Idag bor vi i ett mindre hus som står på den plats där det nya huset ska stå. Så på ett eller annat sätt ska det bort.

Jag har under en tid funderat på ifall man kan flytta huset till en temporär plats på tomten för att kunna bo i under byggtiden (ser många fördelar med detta och har plats på tomten). Enligt kommunen är detta något man kan begära i samband med bygglovsansökan. Men jag önskar såklart ta reda på om det är ens möjligt innan jag börjar detaljplanera för det.

Huset ser idag ut såhär:
3D-grafisk modell av ett rött hus med måttmarkeringar, inklusive veranda som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset står på en källare, så det är inga problem med att kunna få in stålbalkar eller göra annat arbete under huset.

Jag tänkte också föreslå att riva “VERANDA” för att minska husets vikt och förenkla husets form för flytten.

Huset som ska flyttas är då totalt 53 kvadratmeter. Efter en del googlande estimerar jag vikten till 400kg per kvadrat vilket ger ca 22 ton (detta är dock en ren gissning).

Tomten är plan och det finns inga hinder i vägen.

Mitt i den “större” huskroppen finns en murstock. När man rev en vägg för 10-15 år sedan så ser det ut som om man iaf lagt en avlastningsbalk att vila på murstocken (se bild). Osäker på hur mycket detta försvårar.
Bärande murstock i ett hus med en avlastningsbalk ovanpå, vita väggar och trätak som ska förberedas för flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer naturligtvis att kontakta fackman men jag tänkte höra om någon av er har erfarenhet kring detta och kan komma med tips och råd innan.

Processen jag ser framför mig i stora drag är (förutsatt att det går att flytta och kommunen ger lov)

  1. Kranfirma kontrollerar att mobilkran kan genomföra flytt samt att marken är tillräckligt stadig för kranbil
  2. Fackman analyserar hur flytt ska genomföras och märker ut position för stålbalkar samt vilken dimension de bör ha
  3. Förbereder ny temporär grund som ska kunna hålla huset i 12 månader och kosta så lite som möjligt (förslag på sätt att billigt bära upp huset under 1 år tas gärna emot)
  4. Förbereder så att balkar kan föras in på rätt position samt andra förberedelser fackman noterat
  5. Stålbalkar hyrs/köps på något sätt
  6. Stålbalkar förs in och förberedelser färdigställs (ex. VA, EL etc) samt inspekteras av fackman och av kranförare
  7. Huset flyttas och inspekteras om allt ser ut att gå bra
  8. VA, EL, VÄRME kopplas till och arbetet avslutas
Min tanke är att jag ska utföra en del arbete själv, i all fall förberedelser så att vi kan göra så mycket som möjligt under några dagar.

Tidsåtgång för detta jobb tänker jag kan ligga på ca 2-3 veckor totalt + kranbil 1 dag?

Låter detta helt galet eller tror ni det är möjligt?
 
De hus som jag känner till som har flyttats har alla timmerstomme, och det förefaller ditt också ha, i varje fall i den centrala delen. Vinkelutbyggnaden på baksidan verkar nyare och är kanske en regelkonstruktion. Den svenska landsbygden innehåller många hus som flyttats, men nästan uteslutande genom att de monterats ner först. Jag tror att du kan komma undan med i slutändan betydligt mindre pengar, om du istället köper ett mobilt hus av något slag som du kan sälja efter användningen. Om det gamla huset är värt att bevara, tror jag mer på att plocka ner det i delar först och bygga upp det igen på annan plats.
 
Alla hus man flyttar i Gällivare/Malmberget/Kiruna är väl inte timmerhus?
 
K Kane skrev:
Alla hus man flyttar i Gällivare/Malmberget/Kiruna är väl inte timmerhus?
Sannolikt inte, men där finns ju någon med gott om pengar som betalar notan. Många flyttas inte trots att de är värda en flytt. Till exempel Artur von Schmalensees fantastiska stadshus.
 
BirgitS
Har släktingar som flyttade en liten sommarstuga från 50-talet (i alla fall uppfattade jag att den byggdes då) längre bak på tomten när de skulle bosätta sig där permanent. Den hade en murstock från början men den togs ner innan flytten och nu står huset på plintar, torpargrund eller något liknande. Huset består väl i princip bara av en storstuga och två små sovhytter så betydligt mindre än TS:s hus. Jag vet inte om det är en timmerstomme eller något annat men det flyttades utan att monteras ner.
 
  • Gilla
Stuganiskogen
  • Laddar…
Murstocken får man nog ta bort för att få en rimligt smidig flytt. En ny grund öring lämpligen en torpargrund/plintar.

Har du tittat på att flytta huset på rullar. Det borde vara lättare än att lyfta hela huset.
 
Absolut fullt möjligt, jag har gjort en liknande flytt för några år sedan av ett stort timmerhus.
Vi rev dock skorstenen, jag tror inte att man fixar att få med den utan skador.
Vi använde två häftiga stålbalkar som vi grävde för och sköt in under huset med hjälp av en traktor, bara balkarna vägde 2 ton/st. Sedan flyttade vi huset till ett temporärt ställe på tomten med hjälp av två 50-tons kranbilar som samverkade i lyftet. Därefter gjöt vi en ny platta där huset stått med de tillägg vi skulle ha i form av ny yta och till sist lyfte vi tillbaka huset.
Renoverade och murade ny skorsten samt byggde på med nytt kök mm.
Ett problem var att ordna bärighet för kranbilarna, vi fick köra i ca 100 ton mycket grovt grus för detta och som jag sedan fick schakta bort eftersom det är inget man vill ha i gräsmattan.
 
Tack för alla synpunkter. Har grävt i detta lite och det verkar vid en första anblick som om det ska gå att flytta. Kranfirman jag pratade med menade att allt går och prishöftningen som nämndes över telefon lät helt OK. Det noterades också att murstocken troligen kan tas med men att man då kommer behöva göra lite svetsjobb för att säkra att den följer med i flytten.

Ska lite senare i år be kranfirman komma och inspektera för att få reda på om det verkligen är möjligt och var slutpriset antas bli. Nu kommer jag under en månad eller så räkna med att det går att genomföra och försöka reda ut vad den absolut billigaste temporära husgrunden kan tänkas vara gjord av. Men den frågan antar jag hör hemma i en annan del av forumet.
 
Tycker det låter häftigt med att med mobilkran lyfta huset. De hus jag flyttat och de jag sett på så sätter man hjul på balkarna och drar med traktor, grävmaskin eller lastbil. 22 ton är bara som en halv långtradare.

Protte
 
Sök på youtube "flytta hus"

Protte
 
Sitter med ett hus där vi fastnat med problem pga närheten till en väg, en lösning kan vara att flytta det på tomtem 50-60 m, stort 2 vånings timmerhus ca 9x11m, inga murstockar, 1m hög torpargrund.
Är det någon som vet ungefär vad det kan kosta att flytta?
Vore kul att veta ungefär i vilket härad det är så man kan ta beslut om fortsättningen.
 
M möpen skrev:
Sitter med ett hus där vi fastnat med problem pga närheten till en väg, en lösning kan vara att flytta det på tomtem 50-60 m, stort 2 vånings timmerhus ca 9x11m, inga murstockar, 1m hög torpargrund.
Finns inte alternativet att flytta vägen i stället?
Det kan kanske vara enklare och billigare...
 
Tror inte TRV är så pigg på den idén
 
Mikael_L
Sök på "flytta hus"

Man hittar en del, t.ex.
http://www.viivilla.se/bygg/ny-i-villa/vi-flyttar---och-tar-huset-med-oss/
https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/konsument/20100621/flytta-hus/

Sen ta kontakt med något företag och fråga, kostnad lite på ett ungefär.
T.ex.
https://www.tungalyft.se/husflytt

Tänk på att det troligen kostar mycket mer än bara själva flytten.


En kortare flytt, på samma tomt, kan man kanske ordna nästan själv, dvs bara hyra in vissa tjänster. Men det beror ju väldigt mycket på tomtens förutsättningar.
Pappa min flyttade på tomten på helt egen hand en timrad lada på kanske 30-40 kvm.
Rullade den på stockar, har något svagt minne utav att snöskotern var inblandad.
 
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.