Hej
Jag håller på att renovera köket och måste flytta fläktkanalen ca 40 cm åt sidan. Huset är från -76 med centralventilation. Jag har köpt en ny fläkt från fjäråskupan som är anpassad för detta ändamål. Mitt problem nu är att jag som sagt måste flytta fläktkanalen ca 40 cm åt sidan där den nya fläkten ska hänga så att jag kan ansluta fläktröret från fläkten. Jag bifogar bilder för att förhoppningsvis kunna förklara på ett enklare sätt.
I Bild 1 (1) visas var befintlig fläktkanal kommer ner från taket. (2) visar vart jag vill ha ut den flyttade fläktkanalen.
Min förhoppning är att jag ska kunna kapa befintligt fläktrör uppe i taket enligt Bild 2 punkt (3) och sätta dit en flexibel röranslutning som jag kan vinkla till den plats där jag vill att den nya anslutningen ska komma ut från taket, enligt punkt (4).
Vad behöver jag göra för att åstadkomma detta?
Kan jag kapa befintligt rör en bit upp i taket för att ansluta ett flexrör, som sedan isoleras med stenullsmatta?

Kommentarer önskas!

Mvh
RS
 
  • Fläktkanal Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktkanal bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyvärr, du får inte dra flexslangen upp i taket. Hela flexslangen ska vara demonterbar.

Men har du plats så borde du kunna förskjuta röret 40 cm sidledes med två st 45 gr. Alltså kapa röret (någonstans vid bild 2, pkt 3) och montera en 45 gr för att sedan montera en motstående 45 gr där du vill att röret ska komma ut.
 
Jag har köpt 2 st 45 gr böjar och tänkte kapa röret någonstans vid mineralullen (röd pil bild 2).
Behöver jag isolera fläktröret ytterligare, eller räcker det med den isolering som idag finns?
När jag tog bort befintligt gipstak så fanns endast isolering enligt bild 2, dvs den sista biten ner mot innertaket samt genomföring av innertak fanns ingen isolering. runt röret. Har läst någonstans att fläktkanaler ska brandisoleras. Behövs det i detta fall och hur ska i så fall isoleringen göras?

Mvh
RS
 
Vid träpanel i tak brukar jag dra ner isoleringen några cm nedanför taket.
Är det gips så kan man ju sluta precis ovanför gipstaket, (gips brinner ju inte ändå)

Skillnaden är ju egentligen bara hur stort hål du behöver ta i undertaket.

Mina egna tankar om det, vill du köra by the book så ring sotarn och fråga.
 
Jag var i kontakt med en sotare för att rådfråga ang. isolering. Han sa att det egentligen inte fanns några regler för brandisolering i mitt fall, utan endast om fastigheten är en flerfamiljsbostad där det finns brandceller mellan husen/lägenheterna. Så fort man passerar en brandcell så måste man ha brandisolering runt fläktkanalen.

Baserat på hans rekommendation, dvs att inte sätta någon isolering runt fläktkanalen så har jag använt två 45 gradare och el lite bit spirorör emellan. Dessa har jag sedan skruvat ihop och satt "fläkttejp" (typ silvertejp) runt kopplingspunkterna.

Mvh
RS
 
Kan nog säga att din sotare fått lite hjärnsläpp, "imkanal" (från köksfläkten) skall alltid brandisoleras i hela sin längd.
Undantag är om imkanalen sitter lätt åtkomlig, t.ex. i kryddhyllan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.