Hej,

Håller på att renovera badrum. På nedre plan har vi en dusch blandare som sitter på väggen. Vi har krypgrund. Vet ej om ledningen till blandaren är så lång att vi kan flytta den 30cm, vilket vi vill.

Är det bekymmersamt att montera nya längre vattenledningar?

Som jag förstått får amn inte (eller det är ur-dumt) att skarva vatten i vägg så det vill vi inte.

/Åsa
 
Ligger rören i krypgrunden, så man kan komma åt dem där? Då kan man skarva dem under huset och dra upp nya där man vill ha dem. På så sätt blir det inga dolda skarvar.
 
Du har helt rätt...man får inte skarva vatten i vägg.
Vet dock inte om det fortfarande är ok att skarva med pressverktyg i vägg, tror inte det, men du kan ju alltid kolla med en rörläggare.
 
Man får skarava i väggen och ingen skarv är mer ok än någon annan
dock så är det inte godkänn av farbror besiktnings-man om man skulle bygga nytt hus och rörkrökaren skarvar i golve under byggperioden.

tänk er själv att ett rör av någon anlednig briserar mitt under ett hus, och för att reparasionen ska varar skarvfri så måste man bryta upp golvet i hela huset, då tror jag försäkringsbolaget tycker att en liten skarv under en klinkerplatta i hallen blir en klart lönsamm och lågisk lösning för alla parter,

skarva på, men gör det inte i onödan

själv har jag säkert 100 golv och vägg skarvar runt om i denna stad, ingen har besärat någon hittills, har jobbat i 3år =/

ps. ska ni skarva så ska ni använda vanliga klämmringskoplingar, har aldrig sett en sådan som börjat läka när dom en gång varit tät,

press är skit, dom har en gummi tätning som vitrar sönder med tiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.