Måste flytta min bergvärmepump från ena delen av rummet till det andra. Pumpen kommer hamna närmare borrhålet så rören med brinevätskan ska alltså kortas av.

Är dock lite fundersam när det gäller brinevätskan. Min tanke var från början att kapa rören, samla upp den brinevätska som rinner ut i hinkar och efter flytten bara köra brinepumpen och fylla på expansionskärlet så att det avluftar och fylls upp.

I manualen står inget om flytt. Men vid nyinstallation använder man tydligen en extern pump för brinevätskan. Med denna bygger man tydligen upp ett tryck på max 3 bar.

Samtidigt står det i manualen att man kan efterfylla systemet genom att hälla ner brinevätska i expansionskärlet. Blir inte riktigt klok på om jag kan köra denna metod eller om jag måste ha en extern pump. Ska det grejas med extern pump kostar det kanske mer än att låta en installatör göra det.
 
Några bilder som kanske hjälper :).
 
  • b1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan antagligen bara fylla på och köra igång cp systemet behöver inte vara trycksatt om behållaren sitter på högsta punkten. Men jag rekomenderar att du ser till att få lite övertryck tex genom att pumpa luft i kärlet med en cykelpump via säkerhetsventilen eller med en dränkpump via påfyllningen.
 
Tack! Jag gör ett försök så får vi se hur det slutar :).
 
nyfiken, hur gick flytten?
Antar att du måste tömma exp.kärlet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.