Hej,

Vi har ett äppelträd som kommer behöva flyttas. Det står för nära husfasaden för ett altanbygge och jag misstänker också att en stundande dränering kommer ta ihjäl trädet. Det är ett äppelträd som är gammal, huset är byggt 1945 så ett par decennier säkerligen.

Vad jag har försökt läsa mig till så pekar den lilla information som jag hittat mot att det inte går att plantera om äldre äppelträd. Men jag har inte fått så mycket stabil fakta i ämnet. Så innan jag kapar ner det vill jag verkligen försäkra mig om att det inte går att rädda. Jag hade gärna flyttat det till någon annan stans på tomten.

Någon som ha någon input ?
 
  • Ett ganska stort äppelträd nära en huskant bredvid en grusgång och planerat plats för altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygg in det i altanen Träd med klätterväxt integrerat i träaltangolv under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skogstomten skrev:
Bygg in det i altanen[bild]
Kanske lite svårt att se på bilderna. Men altanan kommer komma ut i höjd med kronan. Så det blir nog inget bra. Dessutom så kommer vi dränera och då kommer de grävas ut en hel del ut från huset och dels så försvårar trädet arbetet med maskiner. Men jag utgår från att grävandet också kommer ta en hel del av rotsystemet.
 
Det kan nog funka, var det inte något avsnitt av husdrömmar de gjorde det?

Men, om det skall flyttas så vänta tills hösten, och klipp in alla grenar till 2-3 cm tjocklek. Lägg in en droppbevattningsslang vid plantering och vattna frekvent nästkommande år.
 
Düsseldorff
Om du är säker på att trädet inte kan stå kvar så tycker jag att du borde testa att flytta det först. Eftersom trädet är så gammalt är det inte säkert att det kommer överleva men chansen finns.

Det kommer ta dig ett (helst två) år att flytta trädet. Första kapar du trädets rötter på tre sidor genom att gräva dike runt om, i linje med kronan. Det gör att trädets kapade rötter grenar sig och skjuter "smårötter". När du sen ska flytta trädet året efter (helst två år efter) kapar du rötterna på sista sidan och rötter som går rakt ner. Gör det på våren innan savstigning. "Rotklumpen" du ska ta med vid flytten ska om möjligt motsvara storleken på kronan så du kommer behöva rätt utrustning. Det är tungt som fan att flytta träd!

Efter flytten är det smårötterna från kapningen som ger trädet en chans att överleva medan det etablerar sig på den nya platsen. Vattna rikligt första tiden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om du är säker på att trädet inte kan stå kvar så tycker jag att du borde testa att flytta det först. Eftersom trädet är så gammalt är det inte säkert att det kommer överleva men chansen finns.

Det kommer ta dig ett (helst två) år att flytta trädet. Första kapar du trädets rötter på tre sidor genom att gräva dike runt om, i linje med kronan. Det gör att trädets kapade rötter grenar sig och skjuter "smårötter". När du sen ska flytta trädet året efter (helst två år efter) kapar du rötterna på sista sidan och rötter som går rakt ner. Gör det på våren innan savstigning. "Rotklumpen" du ska ta med vid flytten ska om möjligt motsvara storleken på kronan så du kommer behöva rätt utrustning. Det är tungt som fan att flytta träd!

Efter flytten är det smårötterna från kapningen som ger trädet en chans att överleva medan det etablerar sig på den nya platsen. Vattna rikligt första tiden.
Så det innebär att den dränering och altan som vi kommer bygga till vår ligger för nära i tid ? Dränering och altan är tyvärr viktigare än äppelträdet :/
 
Düsseldorff
Viktor.J Viktor.J skrev:
Så det innebär att den dränering och altan som vi kommer bygga till vår ligger för nära i tid ? Dränering och altan är tyvärr viktigare än äppelträdet :/
Ja, det är egentligen lite nära i tid men det är ju inte fråga om ett direkt övergrepp på trädet om du kapar rötter nu och flyttar till våren. Kan vara värt ett försök tycker jag, det är ett fint träd! Sen måste du vara medveten om att det är ett ganska stort jobb att flytta ett gammalt träd och det är inte säkert att det överlever, särskilt inte med det ganska korta tidsspannet i ditt fall.

Edit: Du kanske ska jobba lite på dina trädbeskärningsskills dock. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.