Hallå!

Jag ska strax börja göra iordning mitt badrum i mitt hus som nyligen har levererats. Huset är beställt utan plastmatta och våtrumstapet så det ligger endast spånskivor på golvet. Jag ska prima golvet och lägga armeringsnät samt elslingor innan det sedan är dags att flytspackla golvet 15 mm och därefter ska jag lägga tätskikt etc ovanpå flytspacklet. Spånskivorna på golvet är ju utsågade runt avloppet till toaletten och runt rör till elementen etc och eftersom det är en springa på dryga centimetern mellan spånskivan och avloppsröret till toaletten så undrar jag hur man går tillväga med flytspacklingen eftersom spacklet lär rinna ner i springan i isoleringen? Jag ska ju använda mig av rörmanschetter runt avloppsrör etc i samband med att jag lägger tätskiktet efter att ha flytspacklat golvet men hur gör jag med springorna när jag flytspacklar. Kan man bara täcka springorna med silvertejp så att det går att spackla ända intill rören utan att spacklet rinner ner i springorna eller hur gör man? Tacksam för svar..
 
Täta med t.ex. silikon. Större glipor tätas lättast med fogskum som får härda och sedan skäras jämnt med golvytan.

Täta noga -det är trist att se hur spacklet försvinner ner i en krater när man väl står där och häller.
 
Tackar för svaret! Är fogskum detsamma som fogmassa eller sprayar man på det på något sätt? Springan är ju dryga centimetern på vissa ställen men det vore ju lysande om den springan går att täta med fogskum..
 
Jag brukar ta lite skumgummi och trycka ner i springor. Billigt och smidigt.
 
Fogskum är fogskum. Ett tätningsmaterial som sprutas ur en tryckbehållare med en smal pip. Massan är oerhört klibbig och expanderar kraftigt innan den har härdat vilket tar ca 2 timmar.
En liten flaska räcker gott och väl, och kostar ca 40:-.

http://www.sika.se/view/files/174/SikaFogskum+PB.PDF
 
Var försiktig med fogskum. Om det kommer på annat material som man inte önskar att det skall komma på kan det sluta olyckligt.
Innan det torkar kan man bara ta bort det med Aceton och det torkar snabbare än man tror. När det väl har torkat så är det bara mekaniskt borttagning som gäller.

Har tyvärr förstört en dörr med fogskum, dörren öppnades oavsiktligt samtidigt som skummet expanderade och hade inte Aceton hemma.... Har försökt med allt inkl lösningsmedel som används vid billackning - färgen bakom gick bort men inte fogskummet i samma utsträckning.

Ta det försiktigt med skummet.
 
Jag använde en rund ihålig skumgummilist typ bottningslist som man kan ha när man tätar/drevar runt fönster.

Typ en sån här:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3784

Jag är också rädd för fogskum, en kompis råkade ut för att sprayventilen gick sönder och flög av, han var centimetrar från att förstöra synen på vilt utsprutande fogskum....

/Ingenjören
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.