Hej.
Gjöt en betongplatta till altanen förra sommaren, ska nu till och lägga klinker och sedan bygga upp väggar och tak.

Då vi gjorde gjutningen med vanliga betongblandare så är det inte helt jämt på sina håll, halva plattan är helt ok, men den delen som befann sig där solen låg på under en del av arbetet är lite mer ojämn då det började stelna lite för fort.
Plattan är oisolerad men ligger på väl dränerad grusbädd, är 8x4 meter stor.

Har slipat ner de värsta topparna och nu återstår dock en del gropar, började med att fylla groparna med fallspackel för utomhusbruk, detta funkade inte alls, kom en regnskur och sen minusgrader och då hade jag en stor tallrik istället.

Har 20 säckar flytspackel för utomhusbruk, men frågan är om man ska fylla de värsta groparna med något annat (tex finbetong) innan jag drar en vända flytspackel över?

Det skiljer ungefär 20mm mellan högsta och lägsta punkten, tanken var att dra 1-1,5cm flytspackel över hela ytan för att få en vettig yta att lägga klinkers (30x60).

Vad säger experterna, enbart flytspackel över allt eller att fylla hålorna med något annat först?
 
T
Det skiljer ungefär 20mm mellan högsta och lägsta punkten, tanken var att dra 1-1,5cm flytspackel över hela ytan för att få en vettig yta att lägga klinkers (30x60).

Du måste slipa ner dom värsta topparna mer, häll sedan flytspackel i dalarna och dra ut med en lång rätskiva. För om du ska lägga 30x60 klinker måste du ha ett helt plant underlag.
 
tank77 skrev:
Det skiljer ungefär 20mm mellan högsta och lägsta punkten, tanken var att dra 1-1,5cm flytspackel över hela ytan för att få en vettig yta att lägga klinkers (30x60).

Du måste slipa ner dom värsta topparna mer, häll sedan flytspackel i dalarna och dra ut med en lång rätskiva. För om du ska lägga 30x60 klinker måste du ha ett helt plant underlag.
Jo men det går ju liksom inte att slipa ner topparna mycket mer för då får jag slipa hela plattan på nästan 30 kvadrat, halva plattan är inom 1 cm totalt, andra halvan är liksom lite lägre.

Det kanske är att flytspackla i 2 steg, fylla pölarna och sen dra ett varv över hela plattan för att få till det som behövs för klinkers.
Det är 2-3 områden som är lägre en resten av plattan, kanske 3-4 kvadrat tillsammans, men sen är ju en gjuten platta inte helt superplan utan det finns små gropar och skit som sticker upp på sina ställen så ett varv med flyt över hela området vill jag nog ha innan klinkers.
 
Redigerat:
Efter en hel del velande fram och tillbaka har vi beslutat att gjuta på 4-5cm betong över hela plattan för att dels jämna ut ojämnheterna och för att höja upp plattan någon för att vi ska höja gräsmattan utanför då det blir vattensamlingar där.

Har köpt ganska finmaskigt armeringsnät till detta som kommer skruvas fast i befintlig betongplatta.
Kommer sedan gjuta den nya plattan i 2 etapper och köra med avdragningsbanor som jag skruvar fast i den befintliga plattan och höjdjusterar för att få det så plant som möjligt.

Några fallgropar här man bör tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.