Hej

Finns det någon som har erfasrenhet av att flytspackla trägolv?

Vi håller på och renoverar ett trähus från 1925, golven är lite ojämna, framför allt är de snickrade åt olika håll... knarrar och låter på vissa ställen.

Vi har haft funderingar på att flytspackla hela nedervånigen och sätta in vattenburen golvvärme. Men blir lite osäker på om man kan flytspackla med bra resultat eftersom trägolv "lever" medan flytspackel blir dött och jag oroar mig för sprickor.

Om vi bestämmer oss för att flytspackla undrar jag även om man kan "gjuta in" den vattenburna värmen i flytspacklet.

Jätte tacksam för alla tips och råd.

Mvh
Kirsi :confused:
 
  • Gilla
Ajarv
  • Laddar…
det går att flytspackla på trä.. men man måste använda ett fiberförstärkt spackel och så måste man lägga en viss tjockleck. det går även bra att flytspackla in vattenburen golvvärme men spacklet måste ligga 20mm över rören så det går åt rätt mycket spackel... man brukar räkna på 17kg/kvm/cm
lycka till!
 
Tänk också på att kontrollera hur mycket isolering det finns under. Så du inte tappar all värme nedåt.
 
Hej Kirsi

Det går jättebra att flytspackla över "normala" trägolv.
Så här går du tillväga:

Rensa allt som sitter löst på golvet med en stålskrapa ell dylikt, kompetteringsskruva fast golvet så det uppfattas att sitta bra, damsug & är det lackat så tvätta av det med något.
Använd sedan golvprimer alt ( maxit Md16 ) i nästan koncentrerad form späd med ca ½ lit vatten på 1 lit primer och borsta noga in det i trägolvet som ska spacklas, jag menar noga! ( denna primer är mycket viktig! ).
Primern gör så att golvet inte suger vattnet ur flytspacklet samt ökar vidhäftningen och binder det microskopiska dammet som alltid finns.

Sedan beroende på materialval så måste du alltid använda fiberförstärkt spackel, fiberförstärkt spackel har en självbärighet på 34mm tjocklek, d.v.s spacklar du 34mm tjock så blir det ett "nytt" golv" som bär sig själv.
Har du bra golv så räcker det med 6 mm över slingorna d.v.s om du har Thermotech 17mm så räcker det med 23mm tjocklek d.v.s 41 kilo kvm.

Blanda i ett så att inte spacklet får "hud" mellan blandningsatserna. (Också mycket viktigt! )

Du skulle säkert kunna "limma" en hållbar aluminiumfolie i primern för att styra värmen uppåt alt isolera underifrån för att tillgodogöra mesta golvärmen uppåt, 95mm är lämpligt.

MvH Jawen
 
Jag har lagt med och utan armeringsnät,
Utan spricker det även fast jag hade fiberförstärkt spackel.
Där jag hade lagt armering har det ej spruckit (jag spikade ned armeringen med märlor).
 
Sprickor beror oftast på krymningen som alltid sker i cementprodukter, men spacklet bör inte torka ur för snabbt.
Sen finns det dåliga och ofarliga sprickor, dom dåliga gör så att golvet släpper närmast sprickan och en liten "rygg" blir högsta punkt där sprickan går.
Sprickorna som är ofarliga får inga "bomsläpp" utan sitter lika bra fast sprickan finns, och man kan spackla igen sprickan om det behövs.
Bomsläpp är när du hör ett ihåligt ljud om du drar en hammare över golvet, du hör en klar skillnad på ett golv som sitter fast och ett golv som har släppt lite här och var.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Bhav och 1 till
  • Laddar…
Tack så jätte mycket för alla svar, detta hjälper mig att komma vidare i renoveringen!

Tack :)
 
  • Gilla
streetlab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.