Hej! Jag har ett isolerat förråd som står på plintar som jag vill använda som ett varmt förråd/ garage.
Idag är golvet ett vanligt trägolv. Men då jag tänker hålla det varmt så vill jag att golvet ska klara av väta och då till min fråga:
Kan man bara flytspackla golvet med tex fiberarmerat industrispackel eller vad gör man för att få en bra yta på golvet som även tål väta?

Tacksam för förslag
Mvh
Tobias
 
Redigerat:
Hej och välkommen till BH! :)

Behöver liiite mer info för att kunna svara:

Trägolv, på plintkonstruktion...?

T Tobias N skrev:
vill använda som ett varmt förråd/ garage.
Garage? Bil? Då måste det vara ett sjutusan till bjälklag. Dimension och avstånd på bjälkar?

Väta... från...?

T Tobias N skrev:
Idag är golvet ett vanligt trägolv.
Vad är ett vanligt trägolv?
Tryckt trall eller råspont eller golvspån eller...?
 
T Tobias N skrev:
Hej! Jag har ett isolerat förråd som står på plintar som jag vill använda som ett varmt förråd/ garage.
Idag är golvet ett vanligt trägolv. Men då jag tänker hålla det varmt så vill jag att golvet ska klara av väta och då till min fråga:
Kan man bara flytspackla golvet med tex fiberarmerat industrispackel eller vad gör man för att få en bra yta på golvet som även tål väta?

Tacksam för förslag
Mvh
Tobias
Förstår inte vad varmhållning har med väta att göra. Vg förklara
 
N Nikorasu skrev:
Förstår inte vad varmhållning har
Oldboy Oldboy skrev:
Hej och välkommen till BH! :)

Behöver liiite mer info för att kunna svara:

Trägolv, på plintkonstruktion...?


Garage? Bil? Då måste det vara ett sjutusan till bjälklag. Dimension och avstånd på bjälkar?

Väta... från...?


Vad är ett vanligt trägolv?
Tryckt trall eller råspont eller golvspån eller...?
Hej
Det är en förrådsbyggnad på ca 30m2. Står allt
Oldboy Oldboy skrev:
Hej och välkommen till BH! :)

Behöver liiite mer info för att kunna svara:

Trägolv, på plintkonstruktion...?


Garage? Bil? Då måste det vara ett sjutusan till bjälklag. Dimension och avstånd på bjälkar?

Väta... från...?


Vad är ett vanligt trägolv?
Tryckt trall eller råspont eller golvspån eller...?
Hej
Är en Boda på ca 30m2 som alltså står på plintar.
Oldboy Oldboy skrev:
Hej och välkommen till BH! :)

Behöver liiite mer info för att kunna svara:

Trägolv, på plintkonstruktion...?


Garage? Bil? Då måste det vara ett sjutusan till bjälklag. Dimension och avstånd på bjälkar?

Väta... från...?


Vad är ett vanligt trägolv?
Tryckt trall eller råspont eller golvspån eller...?
Hej
Är en Boda på ca 30m2 som jag använder till att förvara skoter, atv, snöslunga osv
Golvet är råspont och är cc 60 mellan åsarna. Vill nu hålla varmt med luftvärmepump och då vill jag inte ha smältvatten mm direkt på trägolvet då det även riskerar att rinna ner i isoleringen. Därav funderar jag på att flytspackla eller nåt liknande för att få ett ytskikt som tål lite väta.
 
Ok. Tror inte att flytspackel i sig är tätt. Det tar åt sig vatten/fukt. Däremot om det beläggs som ett badrum med tät skyddsfolie och klinker så håller det tätt. Förefaller dock som det är en dyr lösning.
Plastmatta är billigare, men inte lika tåligt mot tunga fordon med t ex grusiga däck. Samma sak med tät färg, fast den håller förmodligen ännu sämre.

Allt beror på hur mycket fukt det blir och hur länge den fuktar ner golvet.
Om man tänker att det endast är snöiga skor som trampar in så tror jag nog att ett vanligt obehandlat råspontsgolv klarar det utan problem då LLVP ganska snabbt torkar upp den begränsade fuktmängden. En isig/snöig snöskoter eller ATV blöter ju ner betydligt mer så då finns det ju risk att fukten rinner ner via skarvarna och fuktar upp bjälklaget/isoleringen vilket tar betydligt längre tid att torka ut.
Ev skulle ett flytspackel kunna klara jobbet genom att begränsa så att inget fritt vatten kan rinna ner i bjälklaget. Flytspacklet blir dock fuktigt. Om det blir för fuktigt så kommer trägolvet att ruttna, men om det bara blir delvis uppfuktat, (huvudsakligen på ytan), så kan det hinna torka ut på några timmar med hjälp av LLVPn. Är dock osäker. Kör jag in bilen snömoddig i vårt oftast frostfria ouppvärmda garage så brukar det vara blött på golvet på morgonen efter, dvs det är för mkt fukt som inte hinner torka upp. Men, då är det en bil vi talar om samt ett ouppvärmt garage där fukt inte torkar upp särskilt snabbt.
 
Golvspån på råsponten. Sen tvåkomponentsfärg på, klassiskt garagegfärg. Fungerar i de flesta fall även på spånskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.