Hej
Pga sjukdom så har min badrumsrenovering stått stilla. Jobbigt så nu ska det tas tag i igen.

Jag har gjutit EPS Betong och tänkte flyta ovanpå.
Men jag tänkte bara flyta plant upp ca 2cm så jag kan bygga en vägg och dölja rör och sen låta ett proffs göra Sista centimetern och göra fall osv.

Är detta nått man kan göra själv och behöver det gå fort? Eller kan man vispa en hink, gå och hälla ut och sen göra nästa hink eller bör man ha allt/flera färdiga hinkar?
Jag räknar med att få blanda nånstans mellan 15-20 säckar.
 
Inte att rek om du aldrig gjort det förut.
Vet du exakt vad du gör så går det.....
Hur länge sen var det du gjöt EPS:n?
 
J Jörgen Ö skrev:
Inte att rek om du aldrig gjort det förut.
Vet du exakt vad du gör så går det.....
Hur länge sen var det du gjöt EPS:n?
1 vecka sen men både primer och plast efter så det verkar bra nu.
Vad är det som är svårt? Jag behöver väll inte bry mig om hur slätt och fallet om jag ändå ska låta en mattläggare flyta ett varv till på?
 
EPS bör flytas på efter max 2dygn har jag för mig.
Klart du kan grovspackla själv, men du säger 15 - 20säckar, det är ganska tungt att göra själv, man bör vara snabb så att det tar max nån minut mellan varje hink med spackel, sen är risken stor att du ställer till det innan finliret ska göras. Sen ser jag ingen fördel att göra två olika skikt med spackel i onödan, jag föredrar att få en homogen kaka.
Sen såg jag att du har ju redan en tidigare tråd om samma sak.....där du fått typ samma/lika svar.....
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
EPS bör flytas på efter max 2dygn har jag för mig.
Klart du kan grovspackla själv, men du säger 15 - 20säckar, det är ganska tungt att göra själv, man bör vara snabb så att det tar max nån minut mellan varje hink med spackel, sen är risken stor att du ställer till det innan finliret ska göras. Sen ser jag ingen fördel att göra två olika skikt med spackel i onödan, jag föredrar att få en homogen kaka.
Sen såg jag att du har ju redan en tidigare tråd om samma sak.....där du fått typ samma/lika svar.....
Vad händer om man inte flyter över EPS direkt? Har ett ställe i källarn jag lagt EPS som vart så i 2 år. :)
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
EPS bör flytas på efter max 2dygn har jag för mig.
Klart du kan grovspackla själv, men du säger 15 - 20säckar, det är ganska tungt att göra själv, man bör vara snabb så att det tar max nån minut mellan varje hink med spackel, sen är risken stor att du ställer till det innan finliret ska göras. Sen ser jag ingen fördel att göra två olika skikt med spackel i onödan, jag föredrar att få en homogen kaka.
Sen såg jag att du har ju redan en tidigare tråd om samma sak.....där du fått typ samma/lika svar.....
Jo jag gjorde en tidigare tråd men frågan är mer om det är bråttom mellan hinkarna att man kan vispa en och hälla och sen vispa en till eller måste man ha allt redo på en gång.

Jag behöver göra 2 omgångar för det är ca 3cm vid golvbrunn som ska flyttas upp totalt på lite mer än 6m2.
Första omgången är för att få det lite jämnare så jag kan bygga en vägg.
Svårt att göra det på bara eps betongen som är lite ojämn om man säger så.

Det var även så en mattläggare sa att inte behöva flyta med fall första gången.
Men det lades på is pga sjuka och nu är det väntetid på nån som kan göra jobbet åt mig
 
Största anledningen till att EPS:n skall beläggas är att den är inte gjord för att fungera som ytskikt, och det är en rekommendation att spackla in EPS i första hand för att undvika sprickbildningar. Inte värre än så.
Om det har gått två år skulle jag nog prata med tillverkaren vad dom säger, troligen ingen fara.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jo jag gjorde en tidigare tråd men frågan är mer om det är bråttom mellan hinkarna att man kan vispa en och hälla och sen vispa en till eller måste man ha allt redo på en gång.

Jag behöver göra 2 omgångar för det är ca 3cm vid golvbrunn som ska flyttas upp totalt på lite mer än 6m2.
Första omgången är för att få det lite jämnare så jag kan bygga en vägg.
Svårt att göra det på bara eps betongen som är lite ojämn om man säger så.

Det var även så en mattläggare sa att inte behöva flyta med fall första gången.
Men det lades på is pga sjuka och nu är det väntetid på nån som kan göra jobbet åt mig
Är du bara snabb så, som jag sa, max några min mellan varje hink, annars är risken stor att du får onödiga vallar. Försök ha så många hinkar som möjligt färdiga med rätt vattenmängd i från början.
Jag hade alltid en gäng hinkar med vatten i, sen en tumstock med en tejp som var där vattenmängden var rätt i centimeter, då hällde jag i vatten i hinken, mätte med tumstocken så det blev rätt mängd, efter några tusen hinkar får man in känslan hur mycket vatten det ska vara......;)
 
J Jörgen Ö skrev:
Är du bara snabb så, som jag sa, max några min mellan varje hink, annars är risken stor att du får onödiga vallar. Försök ha så många hinkar som möjligt färdiga med rätt vattenmängd i från början.
Jag hade alltid en gäng hinkar med vatten i, sen en tumstock med en tejp som var där vattenmängden var rätt i centimeter, då hällde jag i vatten i hinken, mätte med tumstocken så det blev rätt mängd, efter några tusen hinkar får man in känslan hur mycket vatten det ska vara......;)
Ok så det stelnar snabbt så det går för lång tid om man vispar en hink? för det blir ju längre tid mellan "hällningarna" om jag blandar sig 10hinkar, häller ut dom och sen ska blanda 10 hinkar till? eller tänker jag fel ;)
Kanske måste ragga upp nån som är villig och hjälpa mig.
Läste en beskrivning på byggmax att man vid ytjämning kunde ha max vattenmängd om man bara skulle plana så att säga och inte bygga fall.

EPSen är det lugnt med, jag primade den och satte plast för säkerhetsskull och den har inte spruckit eller bongnat eller nått sånt, den är hård och stabil. Får bara dammsuga och prima innan flyt.
 
T TheGame skrev:
Ok så det stelnar snabbt så det går för lång tid om man vispar en hink? för det blir ju längre tid mellan "hällningarna" om jag blandar sig 10hinkar, häller ut dom och sen ska blanda 10 hinkar till? eller tänker jag fel ;)
Kanske måste ragga upp nån som är villig och hjälpa mig.
Läste en beskrivning på byggmax att man vid ytjämning kunde ha max vattenmängd om man bara skulle plana så att säga och inte bygga fall.

EPSen är det lugnt med, jag primade den och satte plast för säkerhetsskull och den har inte spruckit eller bongnat eller nått sånt, den är hård och stabil. Får bara dammsuga och prima innan flyt.
Ja oftast tar det för lång tid om man är ovan och ensam...det bästa är om en blandar, och en häller ut.....
Man vill gärna ha spackel hela tiden att jobba med.
Primern tror jag du kan hoppa över....
Sen det där med att ha i mer vatten för att få mer flyt i spacklet stämmer inte, det blir bara lösare, med sämre hållfasthet om man tar för mycket vatten. Däremot kan det variera från påse till påse hur konsistensen blir i blandningen med samma mängd vatten.
Man vill gärna ha samma konsistens hela tiden, så då går man på känslan när man blandar....
Det finns olika typer av flytspackel, för olika miljöer och typ av spackling man ska göra.
 
J Jörgen Ö skrev:
Ja oftast tar det för lång tid om man är ovan och ensam...det bästa är om en blandar, och en häller ut.....
Man vill gärna ha spackel hela tiden att jobba med.
Primern tror jag du kan hoppa över....
Sen det där med att ha i mer vatten för att få mer flyt i spacklet stämmer inte, det blir bara lösare, med sämre hållfasthet om man tar för mycket vatten. Däremot kan det variera från påse till påse hur konsistensen blir i blandningen med samma mängd vatten.
Man vill gärna ha samma konsistens hela tiden, så då går man på känslan när man blandar....
Det finns olika typer av flytspackel, för olika miljöer och typ av spackling man ska göra.
Jag tänkte köpa universal flytspackel på Byggmax står att det kan användas på underlaget jag har.
Som sagt ytfinnishen är inte så noga för jag vill bara få upp nivån och lite plant där jag ska bygga väggen där rör och wc fixturen ska vara.
 
Du har ingen elslinga på golvet?
Blanda en och en säck om du är själv, skruva i några gipsskruvar eller liknande så du har koll på max höjd.
Blanda, häll ut upprepa :)

Gummistövlar så du kan gå i spacklet, en bred spackelspade så du kan justera lite
En ordentlig maskin att blanda med

Plasta golvet där du blandar, lite sopsäckar att slänga skräp i sen är det bara att köra.

Det är på 2 vis det där med hur spacklet flyter ut...
Har du ett väldigt lättflytande så är det svårt att bygga höjd utan att klaffsa runt en massa i spacklet, trögflytande så bygger du höjd rätt enkelt men svårare att få det slätt på ytan...
 
nino nino skrev:
Du har ingen elslinga på golvet?
Blanda en och en säck om du är själv, skruva i några gipsskruvar eller liknande så du har koll på max höjd.
Blanda, häll ut upprepa :)

Gummistövlar så du kan gå i spacklet, en bred spackelspade så du kan justera lite
En ordentlig maskin att blanda med

Plasta golvet där du blandar, lite sopsäckar att slänga skräp i sen är det bara att köra.

Det är på 2 vis det där med hur spacklet flyter ut...
Har du ett väldigt lättflytande så är det svårt att bygga höjd utan att klaffsa runt en massa i spacklet, trögflytande så bygger du höjd rätt enkelt men svårare att få det slätt på ytan...
Nej ingen Elslinga.
Ok det var det jag hoppades på att jag kunde göra "en hink/säck åt gången" om jag inte får nån att hjälpa (många sjuka/karantän bland bekanta)
Har möjlighet att stå ute och blanda inte många meter innanför en ytterdörr det ska hållas ut.
Tack för svar :)
 
Du bör hålla dig strax över rekommenderade mini höjden på spacklet, tror det är 20mm

Men annars hellre för lågt än för högt
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du bör hålla dig strax över rekommenderade mini höjden på spacklet, tror det är 20mm

Men annars hellre för lågt än för högt
När jag kollar på hemsidan står det sikttjocklek på lättbetong 6-70mm men tänkte fylla upp ca 20mm för att komma upp i det tidigare golvets nivå. Sen när det ska spacklas för fallet så kommer det säkert höjas minst 10mm till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.