Har precis bestämt att vi ska göra hela badrummet själva för att minska renoveringskostnaderna ;D Har aldrig flytspacklat förr men vad jag förstår är det inte så klurigt. Men jag skulle vilja ha lite tips och trix från folk här på forumet som har gjort något liknande. Det jag oroar mig lite för är faktiskt falluppbyggnaden i duschen. Duschen kommer vara som ett litet eget rum i badrummet. Då är frågan: hur gör man när man ska flytspackla den stora delen av badrummet? Sätter man någon typ av avgränsning in mot duschen och flyter mot den och när det har bränt bygger upp fallet i duschen? Eller hur gör man? Har surfat runt lite och sett att det är ett speciellt spackel till falluppbyggnad som är lite hårdare. Är det lätt att jobba med?

Hoppas ni förstår min beskrivning 8)
 
Man väntar tills det har börjat härda lite. Sedan drar man av i en cirkel.

1 cm/m brukar vara normalt. Ett tips är att sedan när det har härdat ett tag så tar du en roller med flytspackel på och rollar upp fallet så att det blir perfekt...

 
Man väntar tills det har börjat härda lite. Sedan drar man av i en cirkel.

1 cm/m brukar vara normalt. Ett tips är att sedan när det har härdat ett tag så tar du en roller med flytspackel på och rollar upp fallet så att det blir perfekt...
Roller låter som en smart lösning! Tack för tipset :)
 
Men är det inte 2cm per meter vid duschplatesen och 1cm per meter i resten av badrummet?
 
hempularen skrev:
Men är det inte 2cm per meter vid duschplatesen och 1cm per meter i resten av badrummet?

Ja det är det..

Ett tips till är att du häller ut flytspacklet längst väggarna o inte mitt på golvet... risken om det hammlar mitt på golvet är att du får en puckel där o vattnet rinner mot väggen..  :-/

Ni bör vara 2 pers.. 1 som gör fallet med gummistövlar på, Samt en som blandar o springer med hinkar...  att göra det ensam går.. men det är stressigt..

kolla upp hur länge det ska brinna också.. Det märke som jag använde mig av skulle det brinna i ca 7 dygn /cm tjocklek.. sen såg att det fanna andra märken där det "bara" var 2-3 dygn..

 
Ska iväg idag och kolla olika system och torktider. Återkommer senare ;)
 
Jag gjorde först en avgränsning runt duschen, diameter 90cm kanske. Det finns skumgummiremsor med dubbelhäftande tejp att köpa på tex K-Rauta men jag använde silvertejp och lite kartongbitar. Sen hällde jag ut flytspackel över resten av badrummet så att elvärmeslingorna fick sin inbyggnad. Spacklet flöt ut absolut plant i hela rummet. När det sedan torkat till lite så man kunde gå på det hällde jag ut nytt flytspacket, lite mer trögflytande blandat, längs väggarna i badrummet. Detta rann sakta ner mot mitten och det var relativt lätt att bygga upp ett fint fall men en spackelspade. Tillsist tog jag bort avgränsningen runt duschen och byggde upp fallet runt golvbrunnen.
 
När vi flytspacklade vår Tvättstuga, Badrum och Bastu (ca 28 m^2) som är avskiljda med två dörrar från varandra pumpade vi in flytspackel längs med väggarna först, där detta gick att utföra. Det gick åt ca 55 st 25 kg säck (vattenburen golvvärme skulle täckas) så en flytspackelpump var ett måste.
Fallet fixades runt brunnarna som tidigare nämnts när spacklet härdat lite, med en rivbräda och en cirkelrörelse.
Därefter slutjustering genom handspackling.
 
Har nu hittat både kakel och klinkers från samma butik. Dom kommer sätta ihop ett helt paket med flyt , tätskikt fix osv. Dom använde sig av Bostik, vilket verkade bra. Så jag kör nog på det. Någon som har något ont att säga om Bostiks produkter ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.