Nu har min renovering kommit till den punkt då jag ska flytspackla för att lägg klinker i hallen. Skall jag låta flytspacklet fylla ut runt den del av trappan som vilar på bjälklaget, eller bör jag ha ett avstånd så denna kan röra sig med fukt/temp utan att golvet spricker?
I så fall, hur stort skall detta avstånd vara och vad använder jag som distans och som jag sedan kan pilla bort, kanske en avstängningslist?

hall.jpg
k-KSOTwmdf7ws6XvZkZIloE20EmkRrMrQFpP3pSi1sY
 
B
ser ut som ett fint golv.
behövs spackling?
vad för undergolv?
 
Att flytspackla runt trä skulle jag inte göra, trä brukar inte må bra av att gjutas in på det viset, risk för röta och mögel.
Så jag skulle sätta avstängningslist runt för att skydda trät mer än för att ge plats för rörelsen.
Men jag håller med henke, behövs det verkligen? ser ju helt plant ut. Golvvärme kanske??
 
Ledsen, ni har fel! Golvet är inte snyggt (plant är det dock) och skall ersättas med klinker med el-golvvärme.;)
Jag skall ha klinker från ytterdörren och fram till hörnet ni ser till höger i bild, där givarslangen till golvvärmen sticker fram. Hitom det blir det ek-parkett.
 
B
jag mena tillräckligt snyggt för att lägga klinkers på.
plant!!!
förstår att du vill flyttspackla om du ska ha värme.
hur mycke har du planerat ta bort av golvet just nu?
ej bra med spacklet på matta direkt
 
Hela mattan skall bort och där jag skall flyta kommer jag slipa bort ev. limrester.
Men är vi överens om att jag bör lägga en avstängningslist runt de delar av trappan som vilar på golvet?
 
Vår hall ser lika ut med trappa i hallen. Vi rev upp undergolvet och flytspacklade in värmegolv utan avstängningslist mot trappan. Har inte fått några problem med det.
 
Redigerat:
Då var det flytspacklat och jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter. En tunn spricka har uppstått som löper mellan de båda trappdetaljerna och vidare mot varifrån bilden är tagen. :S
Med facit i hand skulle jag nog använt en tunn avstängningslist runt trappdetaljerna som vilar på golvet för att sen fylla ut med elastisk fog.

Vad tror ni? Kan jag få problem med detta efter att jag lagt klinker och fogat?
 
Beror sprickan på rörelser i trappan så är väl risken att även fogen spricker men jag är ingen expert på detta direkt. Nu är det lite sent att ändra sej väl? iofs går det väl att bila bort lite flyt just runt trappen innan Du lägger klinkers.
Sprickor tenderar att återkomma genom ytmaterialet är min erfarenhet efter att ha spacklat och tapetserat över såna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.