Såg liknande trådar men mina frågetecken återstod så bäst att fråga då det är viktigaste delen att få tätt runt och i brunnen.

Har en brunn som är jäms med nuvarande golvskiva, ska nu flytspackla med golvvärme i. Frågan är hur jag ska göra när jag kommer framm till brunnen. Ska jag fixa en s k förhöjningsring och flytspackla jäms med den eller ska jag tunna av flytspacklet såpass nära brunnen att det inte blir nån förhöjning där och sedan slipa av den lilla förhöjning som blir iomed spärren (skummgummi liknande spärr) man har mot flytspacklet.

Tycker själv att det mest logiska är att slipa av den lilla kant som blir av flytspacklet för att det ska bli en jämn och fin yta för brunnsmanchesten att ligga på. Hur långt in i brunnen ska brunnsmanchesten ligga föresten.

Bifogar bild för att förtydliga det hela.
 
  • DSC05855.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förhöjningsring utan tvekan!
 
ok, vad är minsta man kan inköpa då?

och varför inte slipa ner intill brunnen?
 
Tänk på att du måste ha MINST 10mm flytspackel OVAN värmeslingan så förhöjningsring är väl det du kommer att behöva. Sen får man inte lägga golvvärmeslingan närmare än 20cm från brunnskanten och inte heller ha så där tätt som du har mellan slingorna(framgår av monteringsanvisningen). Ser ut som om det är 2cm mellan slingorna på nåt ställe. Blir hyfsat varmt skulle jag tro.
Sen kanske du skulle ha ett armeringsnät under slingan.
Läs denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html
 
13mm.

Du måste ju ändå spackla över golvvärmen!? Och jag misstänker att du borde satt armeringsjärn innan värmekabeln...Samt varit 20cm från golvbrunnskanten med den samma om jag inte minns fel...

Vad är det svart & vita kladdet?

mvh
 
20cm avstånd hitta jag inget om någonstans. 5cm mellanrum ska det normalt vara mellan slingorna, enda föreskriften var att dom inte fick ligga om lott. Behörig elektriker som vart här å megg testat den idag hade inga invändningar mot min dragning av slingan.

Det svarta är lite silikon, samt spackel. Vill inte ha flytspacklet i min krypgrund eller isolering.
 
vad är det för fabrikat på spacklet du ska använda?
 
T
Elslingorna ser ut att ligga alldeles för nära varandra.

Sen så behövs det väl inget armeringsnät om man kör med fiberförstärkt flytspackel?

Som t.ex TM Rotavjämning K:

rot.gif
 
Enligt anvisningar från golvvärmens manual får slingan inte ligga om lott eller parallelt ihop, 5 cm avstånd var norm vilket jag hållt så gott som möjligt i hela golvet.

Ska kolla modell/fabrikat på flytspacklet.

Det är inte bara lite overkill med armeringsjärn? En golvläggare jag känner privat och som hjälper mig lite har inte nämnt något om det, ska fråga ut han.

Är armeringsjärn ett krav? Finns det risk för sprickbildning annars eller?
 
T
På bilden är det inga 5 cm, mer 2 cm skulle jag tro på sina närmaste ställen, men men...... har din "elektriker" inte sagt något så måste det vara ok : )
 
Ska inte avståndet från brunn till golvvärme vara minst 20 cm?
 
Jag hade också för mig det men kan inte hitta det någonstans nu! :)
 
BBV tror jag.
 
tank77 skrev:
På bilden är det inga 5 cm, mer 2 cm skulle jag tro på sina närmaste ställen, men men...... har din "elektriker" inte sagt något så måste det vara ok : )
Sant, då det stod som de gjorde i manualen så har jag inte vart petnoga med 5cm överallt.

Min "elektriker" är behörig elektriker inom branchen i så å så många år men men, iallafall så har jag tillit till han.
 
Garf skrev:
Är armeringsjärn ett krav?
Ja, om du skall följa branschreglerna;

"Armering skall utföras i underkant avjämningsmassa med punktsvetsat, korrosionsskyddat stålnät, tråddiameter min. 2,5 mm och maskvidd 50–100mm eller med armering av alternativt material med likvärdiga egenskaper.
Armeringen skall utföras för eliminering av sprickrisk i övergångsskiktet mellan trä och avjämningsmassa.
Skarvning av stålnätet utförs med överlapp enligt tätskiktstillverkarens anvisning."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.