M
Behöver råd i följande fråga:

I vårt gamla torp har vi rivit en vägg och slagit ihop två rum till ett. Vi har tagit bort plastmattorna som låg i rummen. Nu är trägolven framme. Där väggen stod är det ett "jack", dvs. utan golv. Dessutom skiljer det ett antal millimeter ( kanske t.o.m. en centimeter) på höjden mellan de olika golven. Det är i alla fall för mycket för att slipa ner.

Ovanpå detta ska vi lägga träparkett. Då behöver vi ett slätt underlag. Hur gör vi på bästa sätt för att få det? Flytspackla hela ytan? Går det att göra på ett gammalt trägolv? Vi vill inte heller att det ska bygga mer än nödvändigt på höjden då det redan är ganska lågt i tak.

Tacksam för tips!
 
Är det ett måste med parkett? det går inte att slipa dem, eller är de bortom all räddning?
 
B
enklast är att flytspackla. ha fiber armerat spackel, gärna armering på golvet. typ hönsnät
 
M
pbengtsson skrev:
Är det ett måste med parkett? det går inte att slipa dem, eller är de bortom all räddning?
Ja, vi har bestämt att ha träparkett på dem. Annars är det fint med riktiga trägolv. Men inte de här, de är inte fina.
 
Ok, men det är inte så att det är massa springor m.m.
Flyspackel har en tedens till att rinna ut i väldigt små hål.
 
Masonit är mitt förslag. Ovanpå det när ni nått önskvärd höjd så lägger ni sådan där dämpande duk/matta och sedan parkett.
 
M
pbengtsson skrev:
Ok, men det är inte så att det är massa springor m.m.
Flyspackel har en tedens till att rinna ut i väldigt små hål.
Jo, springor och hål finns det gott om. Det är därför jag undrar om flytspackel är så lämpligt. Okunnig som jag är vill jag ju göra det som är bäst.
 
Fngerar det att flytspackla så tunt på trägolv? Spricker inte skiktet när trägolvet rör sig? Föreslår spåskiva eller masonit och därefter golvfoam.
 
C
Precis vad jag tänkte, masonite, foam, och en nivålist i skarven.
 
B
va det inte någon centimeter?
klart att masonit går. det ända jag stör mig på då. är bergen som ofta blir.
men dom stör man sig inte efter att papp eller skum är på lagt.
om man ska flytspackla och finns springor så får man fylla dom med vanligt spackel eller drev eller fog.
 
Har flytspacklat på övervåningen hemma mest som ett test. Tveksamt underlag med spontade brädor samt varierande bredd mellan reglar etc.

Primade befintliga trägolv och spacklade ut kakelfix tunt för att få ett riktigt bra bett för spacklet och samtidigt täppa till alla springor. Därefter flöt jag aktuella rum allt från 0,5 - 2 cm för att få det plant och fint. Då böjtstyvheten spelar mindre roll när flytande trägolv läggs fungerade detta utomordentligt bra. Förvisso sprack spacklet där det var som tunnast och på utsatta ställen men det spelar inngen som helst roll så länge spacklet bara sitter fast.

Det är nu tre år sedan och det fungerar fortfarande perfekt. Jag kommer att göra precis likadant i resten av huset vid behov.
 
Spånskivor finns i 8mm, 10mm, 12mm osv. Lägg ett lager i det lägre rummet och sedan ett lager masonite (3mm) ovanpå det över hela golvet sedan en foam och sist golvet. Den klart billigaste lösningen och kanske även den enklaste.
 
M Mimmi_74 skrev:
Behöver råd i följande fråga:

I vårt gamla torp har vi rivit en vägg och slagit ihop två rum till ett. Vi har tagit bort plastmattorna som låg i rummen. Nu är trägolven framme. Där väggen stod är det ett "jack", dvs. utan golv. Dessutom skiljer det ett antal millimeter ( kanske t.o.m. en centimeter) på höjden mellan de olika golven. Det är i alla fall för mycket för att slipa ner.

Ovanpå detta ska vi lägga träparkett. Då behöver vi ett slätt underlag. Hur gör vi på bästa sätt för att få det? Flytspackla hela ytan? Går det att göra på ett gammalt trägolv? Vi vill inte heller att det ska bygga mer än nödvändigt på höjden då det redan är ganska lågt i tak.

Tacksam för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.