Om man ska göra en liten toalett med klinker på golv (och tätskiktsfolie på golvet med uppvik på vägg), kan man då flytspackla på trägolv med masonit på? Innan låg där plastmatta som nu är utriven. Känns onödigt att ta bort masoniten om den kan vara kvar. Rummet är drygt 1 m2.
 
Ingen som har lite koll på detta?
 
Jag hade tagit bort den. Är det plankgolv under? Skrapspackla med lite styvare bruk och sen flyter du.
 
Ja, det är plankgolv under. När du säger skrapspackla med styvare bruk, vilken typ av bruk menar du då? Vad är nackdelen med att lämna masoniten? Den hindrar ju flytspackel från att gå ner i plankgolvets springor.
 
Är det inte spontant virke? Täta med mineralull eller tejpa över springorna med smal tejp.
Aldrig att jag skulle flyta på masonit, masoniten sväller av fukt och den är aldrig så tätspikad att den inte sviktar och bryter sönder spacklet.

Protte
 
Ok, tack för era svar! Får ta dän masoniten och kolla.
 
Hmm, limma golv gips för att förhindra sprick bildning i bruket?!?
 
Limma? Inte skruva?
 
Gör både och för att vara säker.
 
Jag skulle inte ha gips, bara flyta med fiberspackel.
 
Jag tänkte mest på att minimera risken för sprick bildning eftersom det är ett "plank" golv i botten, och har man otur så kan det spricka.
 
Ja, tar man golv​gips och inte vanlig gips så funkar det med.
 
Ja golvgips får det bli i så fall.
 
En dum fråga, men vilket regelverk är det som gäller för en sån här liten toalett? BKR:s regler? Det kommer inte att finnas någon golvbrunn, bara toalett och handfat.
 
Och en till dum fråga: får man ha golvgips? Enligt BBV får ju inte kartongklädd gips användas i våtzon 1, till vilket hela golvet räknas. Jag fattade det nämligen som att BBV är tillämpligt: "Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
och för golv i tvättstugor samt för golv i utrymmen med varmvattenberedare (BBR 6:5331)."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.