Har läst runt på massa trådar här och verkar som det ska vara okej att flytspackla på golvspånskivor?
Det gäller en hel ovanvåning som egentligen är inredd vind så själva underkonstruktionen känns inte helt optimerad för stabilt golv men det är iaf 600cc.
Jag tyckte det sviktade och knarrade så tog upp en bit av golvspånet i rummet (kanske för stor har jag insett såhär i efterhand) och det såg väl okej ut undertill? Jag trodde inte det skulle vara några kortlingar alls då det sviktade en del här och var men så är det vårt första hus så man vet ju inte riktigt hur det ska kännas.

Men iaf, vi vill lägga parkettgolv (troligtvis 15mm tjockt) på hela ovanvåningen men golvspånsgolvet är rätt snett. Det är framförallt en stor metallbalk som förra ägarna lagt in som stöd under golvet när ovanvåningen inreddes som är den högsta punkten och den går tvärs genom hela rummet. Jag antar att det var okej när det lades in och träreglarna sedan satt sig lite medans metallbalken förblivit på sin höjd för det skiljer ca 20-25mm bara på 150cm avstånd. Men golvspånsgolvet är lite allmänt snett åt båda hållen, men normalt sett bara ca 10mm på 1 meters avstånd så är mest metallbalken som blir en höjd och ställer till det.

Men jag antar att jag måste jämna ut golvet innan det är ens värt att lägga parkettgolv ovanpåv? Finns det några alternativ till hur man gör det eller är flytspackling det bästa?
Det är ju rätt många kvadrat där uppe som måste flytspacklas isåfall, ska man göra det i så få sessioner så möjligt eller kan man dela upp det?
Finns det risk att flytspacklet kommer lossna med tiden då det är lite rörelser i golvspånet och reglarna under?

Jag vill verkligen få det gjort skapligt ordentligt nu innan man lägger dit parketten så att det inte knarrar och har sig sedan när man lagt det och det är försent att göra något åt underarbetet då. Det bästa hade ju varit att slita upp allt och lägga nya reglar undertill men jag har riktigt varken den tiden eller kunskapen.
Tack!

(bifogar en bild på hur det ser ut under golvspånet, troligtvis mest för skoj skull. Jag ska sätta dit lite fler reglar utmed väggarna så att det blir stabilare där)
20160530_145019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inga problem att spackla på spån, har gjort ungefär samma sak som du på min övervåning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inga problem att spackla på spån, har gjort ungefär samma sak som du på min övervåning.
Jag ska göra samma sak, vad använde du för spackel?
Använde du armeringsnät?
Ps det ska läggas parkett ovanpå
 
Kommer tyvärr inte ihåg det.
Har inte armerat och det ligger parkett ovanpå.
Jag har spacklat från 0l till 10-12mm ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.