Rivit ut klinker plus linoleum matta i hus från 1959. Det ligger nu nån tretex(?) skiva under, och därunder granplank undergolv.

Är det lämpligt flytspackla direkt på denna skiva eller bör den tas bort och ersättas med tex golvgips?

eventuellt glipor putas igen i murstock samt husfix/spackel på övriga väggar.

Skadad tretexskiva ovanpå träundergolv med synliga skador och rester av rivna material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett avrivet golv med en synlig tretex-skiva och fläckar i ett hörn av rummet intill ett avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rivna golvskikt vid en väggkant där tretexskiva och underliggande granplank syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulla aldrig spackla på tretex. Riv ut och gipsa på först.
 
Ut med skivan och in med spånskiva + armeringsnät.
 
R RobZombie skrev:
Ut med skivan och in med spånskiva + armeringsnät.
Tack, är spånskiva bättre golvgips?
Behöver jag ha nån avstängningslist runt rören eller ska de flytas tätt inpå?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Tack, är spånskiva bättre golvgips?
Behöver jag ha nån avstängningslist runt rören eller ska de flytas tätt inpå?
Enklare att fästa armeringsnät i spånskiva. Eftersom det är brädgolv under räcker det med ROT-spån (tror den är 10mm) och skruva tätt. Och sen då armeringsnät på det.

Angående rören ska dom helst inte komma upp ur golvet utan dras om så dom kommer ut ur väggen.

Som det ser ut nu är kopplingarna för nära golvet och för nära väggen för att det ska bli bra.
 
Tretex.. Tycker det ser ut som masonit.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Tretex.. Tycker det ser ut som masonit.
R RobZombie skrev:
Enklare att fästa armeringsnät i spånskiva. Eftersom det är brädgolv under räcker det med ROT-spån (tror den är 10mm) och skruva tätt. Och sen då armeringsnät på det.

Angående rören ska dom helst inte komma upp ur golvet utan dras om så dom kommer ut ur väggen.

Som det ser ut nu är kopplingarna för nära golvet och för nära väggen för att det ska bli bra.
Tror jag får leva med rören som det är. Detta är en liten gästtoalett även om jag är medveten om risk för läckage rörskarven under golvet.

Verkar som vissa också tätar brädgolvet o flytspacklas direkt på , skulle det också funka? Både spara höjd och pengar.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Tror jag får leva med rören som det är. Detta är en liten gästtoalett även om jag är medveten om risk för läckage rörskarven under golvet.

Verkar som vissa också tätar brädgolvet o flytspacklas direkt på , skulle det också funka? Både spara höjd och pengar.
Ja det funkar troligtvis att spika armeringsnät och flyta direkt på brädgolvet också. Se bara till att verkligen täta alla springor, vägg/golvvinkel och rörgenomföringar då.
 
R RobZombie skrev:
Ja det funkar troligtvis att spika armeringsnät och flyta direkt på brädgolvet också. Se bara till att verkligen täta alla springor, vägg/golvvinkel och rörgenomföringar då.
Hur täts rörgenomföring på bästa sätt? Latexfog täcker för lite för större sprickor.


Ser ut som jag har ca 30mm på höjd att jobba med. Vill undvika sprickor i spacklet om jag flytar direkt på. Räcker det flyta 12mm för säkerställa detta?

Måttband som visar en cirka 30mm hög rörgenomföring bredvid trä och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oscarwww oscarwww skrev:
Hur täts rörgenomföring på bästa sätt? Latexfog täcker för lite för större sprickor.


Ser ut som jag har ca 30mm på höjd att jobba med. Vill undvika sprickor i spacklet om jag flytar direkt på. Räcker det flyta 12mm för säkerställa detta?

[bild]
Det vanliga är att man tätar med latex i golv/väggvinkel och andra hål där flytspackel annars riskerar att rinna ner i. Är det inte större än 10-15mm runt rören borde det funka där.

Hur tjockt flytspackel du behöver lägga på varierar mellan olika produkter men armeringsnät + 12mm brukar vara minimum.
 
Tröskeln kan du väl höja om du vill flyta mer.?
 
raveper raveper skrev:
Tröskeln kan du väl höja om du vill flyta mer.?
Det borde gå. Har funderat på golvvärme och då krävs väl kanske 15+12mm.

Eventuellt att vi behöver dra nya rör då befintliga rör är från 1959 och ena i järn. Dessutom sitter en rörskarv som kan börja läcka en bit under brädorna. Isf kanske vi river och flyttar vägg en bit för få större toalett. Det ser inte ut vara några brädor precis under väggen, så gapet där kan jag sen isf täcka med en golvspånbit eller?

Gammalt trägolv med slitage och en radiator, möjligen i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JLLund
  • Laddar…
Skulle det vara möjligt att köra

Undergolv brädor
ROT spån 10mm
Armeringsnät
LK golvvärme system som ska flytas in 25mm totalt

Är det en tillräckligt stabil lösning? , bjälkarna sitter ca 60cc.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Skulle det vara möjligt att köra

Undergolv brädor
ROT spån 10mm
Armeringsnät
LK golvvärme system som ska flytas in 25mm totalt

Är det en tillräckligt stabil lösning? , bjälkarna sitter ca 60cc.
Fick du någosin svar på denna fråga?
Eller någon annan som vet?
 
M MEE-84 skrev:
Fick du någosin svar på denna fråga?
Eller någon annan som vet?
Nä, men jag har kört enligt upplägget ändå. Ska snart flytspackla det. Uppdaterar resultat senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.