Jag undrar om jag kan flytspackla dirket på 22mm golvspånskiva, ska flyt spackla ca 12mm. Ska använda Ardex 15, men såg nu att det fanns Ardex 20AA som var fiberamerad. ska jag använda den istället? eller måste golvgips på?

Tack på förhand
 
om rummet är under ca 10m2 och reglat på cc600 finns det flytspackel som vid en minsta tjocklek på 15 mm på tunnaste stället ger en godkänd konstruktion. Det finns dessutom möjligheten att förstärka ytterligare med putsnät nämst golvet. Ex Schönox TX fiber funkar med detta och Ardex har säkert nåt liknande. Glöm inte primer och följ anvisningar från tillverkaren.
 
  • Gilla
Wiklund_samuel
  • Laddar…
Det här gäller för Cascos produkter:
"Förutsättning för ytor upp till 10 m²:
Konstruktionen ska vara dimensionerad så den klarar vikten av ytbeläggningen.
Eventuella bärande bjälkar (45x120 mm) ska ha en maximal spännvidd om 4,2
meter. När centrumavståndet mellan reglarna är större än 300 mm upp till max 600
mm ska man på ytor upp till 10 m² förstärka böjstyvheten i konstruktionen.
Golvspånskivor (22 mm) ska vara väl förankrade mot reglarna med lim och skruv
(100-150 mm avstånd). Golvkonstruktionen måste förses med ett rörelseupptagande
skikt innan ytbeläggning av keramiska plattor. Rörelseupptagande skikt kan vara
Casco ThermoPlan 3652 eller Casco KombiPlan 3707, skikttjocklek min.12 mm,
limmad golvgips eller alternativt skivmaterial anpassat för golv."

(http://www.cascose.dk/_upl/pdf/F%F7rbereda%20tr%F5bj%F5lklag%20innan%20montering%20av%20klinker.pdf)

Kolla upp vad som gäller för "dina" produkter. Det finns säkert fler fabrikat som har en godkänd konstruktion med flytspackel direkt på golvspån.
 
Ringde Ardex idag, de tyckte jag skulle köra på en gips skiva som jag limma fast, det blir nog så istället , så att man är på den säkra sidan.
 
skulle personligen göra såhär (kanske beror på att jag gör så också? ;) )
(undviker golvgips som pesten... mental sak antar jag)

är fiberarmerat flytspackel på 22mm spån... ca 3cm mer fall ner till lägsta punkt på 18mm vid avloppet

primat spånskivorna innan med lite bruk i 2ggr

ett bra tips också... ha lite lin liggande, GRYMT bra att pula in lite om det läcker nånstans

aab.sized.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.